معرفی نظام آموزشی انگلستان

معرفی نظام آموزشی انگلستان

Educational System

نظام آموزشی انگلستان

Educational System of England

تحصیلات در بریتانیا به سه روش دولتی، خصوصی و تحصیل در خانه تقسیم بندی می‌شود. مدارس دولتی به چند دسته طبقه بندی می‎شوند: مدرسه دستور زبان (grammar school) که در آن دانش آموزان انتخاب می‎شوند و مدرسه نمونه دولتی محسوب می‌شود؛ مدرسه جامع ( comprehensive school) که همه دانش آموزان حق حضور دارند؛ مدارس آزاد (free school) که از لحاظ دروس آموزشی آزاد هستند، مدارس مذهبی جزو این دسته هستند. تحصیلات اجباری از سن 5 سالگی تا 16 سالگی است. مراحل و سال‌های اجباری تحصیل به بخش‌های مختلف تقسیم می‎شوند: پایه اولیه که شامل سال‌های قبل از مدرسه (مهدکودک) و بخش اول تحصیلات اجباری است، 4 مرحله اساسی (4 key stages) و تحصیلات شانزده سال به بالا (key stage five).

مرحله پیش-اجباری

کودکان زیر 5 سال می‌توانند به مهدکودک یا مدارس آمادگی بروند. هدف از این دوره‌های آموزشی تقویت مهارت‌های شناختی، فیزیکی، زبانشناسی و اجتماعی است.

تحصیلات اجباری

تحصیل در بریتانیا از 5 تا 16 سالگی اجباری است. این تحصیلات به دو دسته تقسیم می‌شود: از 5 تا 11 سالگی به مدرسه ابتدایی می‌روند. در پایان هر سال امتحان پایان ترم از آنها گرفته می‌شود؛ از 11 تا 16 سالگی به مدرسه متوسطه می‌روند. در این سال‌ها آموختن یک زبان خارجی (فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، روسی) اجباری می‌شود. در سن 14 سالگی می‌توانند انتخاب کنند به جای تحصیلات آکادمیک به مدارس فنی و حرفه ای بروند و در آن حرفه‌ای بیاموزند. مدرک عمومی آموزش متوسطه با عنوان GCSE به صورت امتحان از ده واحد درسی رتبه‌بندی شده از A تا G به فارغ‌التحصیلان 16 ساله داده می‌شود.

تحصیلات تکمیلی

تحصیلات تکمیلی شامل سنین 16 تا 18 سالگی می‌شود. در این سال‌ها دانش‎آموزان می‌توانند یا به مدارس sixth form collages یا به tertiary collages بروند. مدارس sixth form به دو سال lower sixth و upper sixth تقسیم می‌شود. در پایان از دانش‎آموزان آزمون گرفته می‌شود و مدرک advanced level (A-level) به آنها داده می‌شود. در tertiary collage ها طی دو سال حرفه‌ای به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود و در پایان مدرک A-level فنی و حرفه ای به دانش‎آموزان اعطا می‌شود.

سن سال تحصیلی دوره تحصیلی
زیر 5 سال پیش دبستانی (غیراجباری) مهد کودک
5 سال پیش دبستانی (اجباری) کودکستان
6 سال اول دبستان 1
7 سال دوم دبستان 1
8 سال سوم دبستان 2
9 سال چهارم دبستان 2
10 سال پنجم دبستان 2
11 سال ششم دبستان 2
12 سال هفتم دبیرستان (متوسطه)
13 سال هشتم دبیرستان (متوسطه)
14 سال نهم دبیرستان (متوسطه)
15 سال دهم دبیرستان (متوسطه)
16 سال یازدهم دبیرستان (متوسطه)
17 سال دوازدهم دبیرستان (متوسطه) غیر اجباری
18 سال سیزدهم دبیرستان (متوسطه) غیر اجباری

تحصیلات عالی

افراد 18 سال به بالا می‌توانند به دانشگاه بروند. ساختار نظام آموزش عالی به صورت رسمی 3 ترمی (ثلثی) است اما برخی موسسات آموزشی از سیستم 2 ترمی تبعیت می‎کنند.
مقطع آموزش کارشناسی معمولا دوره‌ای سه ساله است. برخی از موسسات آموزش عالی نیز به صورت فشرده و دو ساله مدرک کارشناسی اعطا می‎کنند. در پایان این دوره آموزشی مدرک کارشناسی (BA) در رشته‌های علوم انسانی و هنر یا مدرک کارشناسی (BSc) در رشته‌های علوم و مهندسی اعطا می‌شود. مدرک کارشناسی دو نوع عادی (ordinary) و افتخاری (Honors) دسته‌بندی می‌شود. نوع افتخاری خود به سه سطح کلاس 1، 2 و 3 طبقه‌بندی می‌شود.
مقطع کارشناسی ارشد حداقل از 1 تا 2 سال متغیر است. البته اگر رشته‌ای دوره‌های تحقیقاتی داشته باشد، گرفتن مدرک تا 3 سال طول می‌کشد.

انواع موسسات آموزش عالی

دانشگاه‌های سنتی

از زمان تاسیس بریتانیا تا چند صد سال بعد تنها تعداد انگشت‎شماری دانشگاه در انگلستان، اسکاتلند و ایرلند وجود داشت. قدیمی‌ترین دانشگاه، آکسفورد بود که در سال 1096 تاسیس شد. دانشگاه‌های سنتی دیگر به ترتیب کمبریج، سنت اندروز، گلاسگو، آبردین، ادینبرو و دانشگاه دابلین است که در سال 1592 تاسیس شد.

دانشگاه‌های Red Brick

در اصل اصطلاح Red Brick به 6 دانشگاهی گفته می‌شود که در قرن نوزدهم در شهرهای بزرگ و صنعتی لندن برای جامعه متوسط ساخته شد. این نام از ساختمان دانشگاه لیورپول گرفته شده که با آجرهای قرمز (Red bricks) ساخته شده بود. اما بعدها این اصطلاح برای دانشگاه‌های نوساز و جدید به کار رفت. این شش دانشگاه عبارتند از: بیرمنگام، لیورپول، منچستر، لیدز، شفیلد، بریستول. بعدها چندین دانشگاه دیگر نیز در قرن نوزدهم ساخته شدند و خود را جزو دانشگاه‌های Red Brick خواندند.

دانشگاه‌های Plate Glass

این دسته از دانشگاه‌ها گروه دوم دانشگاه‎هایی بودند که بین سال‌های 1963 تا 1992 منشور سلطنتی را دریافت کرده و تاسیس شدند. دانشگاه‌های بردفورد، کرنفیلد، یورک و لنسستر نمونه‌هایی از این دانشگاه‌ها هستند. نام این دانشگاه‌ها (Plate glass به معنای صفحه شیشه‌ای) به خاطر معماری مدرن ساختمان این دانشگاه‌ها انتخاب شد.

دانشگاه‌های جدید (New Universities)

دسته‌ای از دانشگاه‌ها که در گذشته مدارس دارالفنون (پلی تکنیک) خوانده می‌شدند بعدها تبدیل به دانشگاه شدند که به آنها دانشگاه‌های جدید می‎گویند. به کالج‌ها و دانشگاه‌های تربیت معلم نیز امروزه دانشگاه‌های تازه تاسیس گفته می‌شود.

دانشگاه کالج‌های لندن

بعد از دانشگاه بدون آزمون انگلستان (Open University) دومین دانشگاه بزرگ بریتانیا دانشگاه لندن است. این دانشگاه یک دانشگاه فدرال است و بخش‌های عمده آن در شهر لندن واقع است. دانشگاه لندن شامل 19 کالج و 21 موسسه است. قدیمی‌ترین بخش دانشگاه لندن کالج دانشگاهی لندن (UCL) بود که با 7 کالج از دانشگاه لندن جدا می‌شود و اکنون مستقل است.

کالج‌های دانشگاهی (university college)

کالج دانشگاهی موسسه‌ای آموزشی است که در آن مهارت یا حرفه‌ای آموزش داده می‌شود و در پایان دیپلم، گواهی یا مدرک آکادمیک به دانشجویان اعطا می‌کند. کالج دانشگاهی به صورت مستقل می‌تواند به دانشجویان مدرک اعطا کند (اگرچه برخی افراد ترجیح می‌دهند مدارک خود را از دانشگاه دریافت کنند). خیلی از دانشگاه‌ها در ابتدای تاسیس، کالج دانشگاهی بودند. امروزه 6 کالج دانشگاهی در لندن وجود دارد.

گروه راسل (Russell Group)

به مجموعه ای از 24 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی گفته می‌شود که در سال 1944 تاسیس شدند، از موفق‌ترین دانشگاه‌های تحقیقاتی که دو سوم بودجه تحقیقاتی دولت را به خود اختصاص داده‎اند. امروزه نام Russell Group به عنوان برندی به کار می‌رود که نشان‌دهنده نخبه بودن (elite university) بودن دانشجویان دانشگاه است.

مدارک دانشگاهی

از جمله رایج‌ترین مدارک کارشناسی در مراکز آموزش عالی انگلستان می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • (Bachelor of Arts (BA کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی و هنر
  • (Bachelor of Science (BSc کارشناسی در رشته‌های علوم
  • (Bachelor of Education (B Ed کارشناسی در رشته تعلیم و تربیت
  • (Bachelor of Engineering (B Eng کارشناسی در رشته مهندسی
  • (Bachelor of Laws (LLB کارشناسی رشته حقوق
  • (Bachelor of Medicine (MB کارشناسی رشته پزشکی

از جمله رایج‌ترین مدارک کارشناسی ارشد و دکترا در مراکز آموزش عالی انگلستان می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • (Master of Arts (MA کارشناسی رشته‌های علوم انسانی و هنر
  • (Master of Science (MSc کارشناسی ارشد علوم
  • (Master of Business Administration (MBA کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
  • (Master of Laws (LLM کارشناسی ارشد حقوق
  • (Master of Philosophy (M Phil کارشناسی ارشد فلسفه
  • (Doctor of Philosophy (PhD/ D Phil دکترا رشته‌های علوم انسانی
بخش قبل
معرفی نظام آموزشی انگلستان
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان