شرایط و انواع ویزا در انگلستان

شرایط و انواع ویزا در انگلستان

Visas

ویزای انگلستان

UK Visas

تعریف ویزا

ویزا نوعی مدرک شناسایی است که در کنار گذرنامه برای سفرهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویزا نشان می‌دهد که درخواست شما مبنی بر ورود به یک کشور توسط یکی از افراد دولت آن کشور در سفارت‌خانه یا کنسولگری تایید شده و هدف شما برای سفر به آن کشور مشخص و مورد قبول است. از جمله اطلاعاتی که در ویزا ثبت می‌شود؛ هدف از سفر، تاریخ ورود به کشور، مهلت اقامت در کشور و تاریخ خروج از کشور است. اگر شخصی بیش از مهلت ویزا در یک کشور بماند مرتکب جرم شده است و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

ویزای شنگن

در چهارده ژوئن سال 1985 در شهر شنگن (Schengen) در کشور لوکزامبورگ، توافق‌نامه‌ای بین 5 کشور اروپایی شکل می‌گیرد که در آن تصمیم گرفته می‌شود که مرز بین این کشورهای اروپایی برداشته شود و مسافرت بینشان بدون ویزا انجام گیرد. آنها این موضوع را توافق‌نامه شنگن نامیدند. از سال 1999 تا کنون 26 کشور اروپایی این توافق‌نامه را امضا کردند. بنابراین شهروندان منطقه شنگن بدون ویزا می‌توانند به این بیست و شش کشور سفر کنند و افراد خارج از این منطقه تنها کافی است ویزای شنگن را داشته باشند و با آن وارد این 26 کشور شوند. در جدول زیر نام این کشورها آمده است:

استونی دانمارک جمهوری چک اتریش بلژیک
ایتالیا ایسلند مجارستان یونان فرانسه
نروژ هلند مالت لوکزامبورگ لیتوانی
سوئد اسپانیا اسلوونی اسلواکی پرتغال
لیختن‌اشتاین سوئیس لهستان فنلاند آلمان
لتونی

انواع ویزای شنگن

ویزای عادی شنگن بسته به هدف از سفر به طور کلی به چهار نوع A و B و C و D تقسیم می‌شوند که هر کدام انواع متنوعی دارند. ویزای شنگن انگلستان معمولا به افراد این اجازه را می‌دهد که حداکثر 90 روز (سه ماه) در آن کشور بمانند. در این مدت فرد اجازه کار کردن ندارد. بسته به هدف سفرتان به انگلیس، ویزاهای شنگن مختلفی مانند بازدیدی، تحصیلی، کاری، اقامتی و ... وجود دارد که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم:

ویزای نوع A

ویزای ترانزیت فرودگاه (Airport Transit Visa) که به ویزای نوع A شناخته می‌شود، نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی است و به فرد این اجازه را می‌دهد که در فرودگاهی در محدوده شنگن پرواز خود را به کشوری خارج از محدوده شنگن عوض کند. این ویزا تنها برای استفاده در فرودگاه‌های محدوده شنگن مورد استفاده است. با این ویزا حق ورود به داخل کشور انگلستان داده نمی‌شود.

ویزای نوع B

ویزای نوع B ویزای عبور (Transit Visa) است و برای مسافرانی صادر می‌شود که قصد دارند از طریق زمینی یا دریایی در کشورهای منطقه شنگن سفر کنند. افراد دارای این نوع ویزا حق توقف غیر ضروری در خاک کشوری از منطقه شنگن را ندارند و تنها باید از آن عبور کنند.

ویزای گردشگری و بازدیدی (نوع C)

اگر هدف شما از سفر؛ تفریح و گردشگری، بازدید از اقوام و آشنایان، رفتن به مدرسه تابستانی یا کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های کاری و تجاری است، ویزای گردشگری (نوع C) به شما تعلق می‌گیرد. این نوع ویزا رایج‌ترین ویزاهایی است که صادر می‌شود و حداکثر تا 90 روز مهلت دارند.

انواع ویزای نوع C

ویزای نوع C به صورت کلی به سه دسته تقسیم می‎شود: ویزای یکبار ورود (single-entry) که فقط برای یک بار ورود به یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن اعتبار دارد و به محض ترک کشوری که به آن وارد شدید، اعتبار ویزای شما منقضی می‌شود؛ ویزای دوبار ورود (double-entry) که که شرایطی مشابه با ویزای یکبار ورود دارد، با این تفاوت که شما دو بار اجازه دارید در محدوده زمانی مشخصی به کشوری در ناحیه شنگن وارد شوید و ویزای چندبار ورود (multiple-entry) که محدودیت کشور ندارد و تنها محدودیت این ویزا محدودیت زمانی آن است که اعتبار آن ۹۰ روز است.

ویزای نوع D

ویزای نوع D ویزای بلندمدت است و معمولا برای مدیران تجاری، صاحبان کسب و کار، ورزشکاران، هنرمندان و ... که مجبور هستند بارها به محدوده شنگن وارد و به آن سفر کنند، صادر می‌شود. این ویزا نیز همانند ویزای نوع C به سه دسته تقسیم می‌شود (به بخش انواع ویزای نوع C مراجعه کنید). مهلت این ویزاها معمولا حداکثر 90 روز است؛ اما برخی یکساله نیز هستند. اگر فرد بخواهد بیشتر از ۹۰ روز در محدوده شنگن بماند، باید درخواست مجوز اقامت بکند و از طریق سفارت پیگیر مراحل اقامت خود باشد، درضمن اگر از ۹۰ روز اقامت خود در محدوده شنگن استفاده کنید، باید حتما ۳ ماه خارج از شنگن بمانید تا بتوانید مجددا ویزای شنگن دریافت کنید.

ویزاهای غیر شنگن

کشورهای عضو محدوده شنگن علاوه بر 4 نوع ویزای شنگن، ویزاهای مختلف دیگری نیز دارند که به افرادی تعلق می‌گیرد که به هدف خاصی می‌خواهند وارد خاک انگلستان شوند. این نوع ویزاها برخلاف شنگن اجازه سفر و ماندن در کشورهای دیگر اروپایی را نمی‌دهد و فقط مختص کشور انگلستان هستند. نمونه‌هایی از این نوع ویزا در ادامه آمده‌اند:

ویزای رده یک (Tier 1)

ویزاهای رده یک، ویزاهای کارآفرینی محسوب می‌شوند و خود به سه دسته تقسیم می‌شوند: ویزای سرمایه‌گذاری، تاسیس شرکت، ادامه تحصیل بلندمدت. ویزای سرمایه‌گذاری نیازی به مدرک دانشگاهی یا تسلط بر زبان انگلیسی ندارد. این ویزا معمولا به صورت 3 ساله (دو سال قابل تمدید) ارائه می‌شود و بعد از آن فرد می‌تواند برای ویزای شهروندی اقدام کند. ویزای تاسیس شرکت نیاز به سرمایه‌گذاری فرد در تاسیس شرکت دارد و دانستن زبان انگلیسی مزیت محسوب می‌شود. در ویزای ادامه تحصیل بلندمدت فرد باید در یکی از دانشگاه‌های انگلستان درس خوانده باشد و بعد از تحصیل شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کرده باشد.

ویزاهای رده دو (Tier 2)

ویزاهای رده دو، ویزاهای بلند مدت مهارت شغلی هستند که به افراد اجازه می‌دهند حداکثر 5 سال و 14 روز در انگلستان بمانند. افرادی که دارای پیشنهاد کاری از طرف یک کارفرمای انگلیسی باشند می‌توانند برای گرفتن این ویزا اقدام کنند. نوعی از ویزای رده دو وجود دارد که به ویزای بین شرکتی ( intra-company transfer visa) معروف است و برای کارمندانی است که می‌خواهند به شعبه‌ای از شرکت خود در انگلستان منتقل شوند.

ویزای رده سه (Tier 3)

ویزاهای رده سه، ویزای کاری موقت است و برای کسانی است که به قصد کار کردن یا کار پیدا کردن به انگلستان سفر می‌کنند.

ویزای رده چهار (Tier 4)

ویزاهای رده چهار، ویزای تحصیلی انگلستان هستند که به چند دسته مانند عمومی (general)، دوره دکترا (doctoral extension scheme)، کودکان (child) و ... تقسیم‌بندی می‌شود. ویزاهای رده چهار عمومی برای دانش‌آموزان بالای 16 سالی است که از طرف موسسه آموزشی پذیرش گرفته باشند و تسلط کافی در زبان انگلیسی داشته باشند. داشتن یک پشتیبان (فردی که مخارج تحصیل و هزینه هتل را تقبل کند) یا کسب کمک هزینه تحصیلی (بورسیه) از الزامات ویزاهای رده چهار است. بسیاری از موسسات آموزشی نمره خوبی از آزمون IELTS می‌خواهند. مدت این ویزاها معمولا 6 تا 18 ماهه هستند (به غیر از پزشکی و دندانپزشکی و دکترا که سه ساله است).

ویزای رده پنج (Tier 5)

ویزاهای رده پنج ویزاهای کاری-تجاری هستند و انواع مختلف دارند: ویزای مخصوص انجام معاملات دولتی (Government Authorised Exchange)، ویزای کاری (Youth Mobility Scheme) که ویزایی دو ساله برای افراد 18 تا 30 ساله است، ویزای استعداد شغلی و ورزشی (Creative and sporting visa) و ...

ویزای پزشکی/درمانی

این ویزا برای افرادی است که به هدف استفاده از تسهیلات و خدمات پزشکی و درمانی به انگلستان سفر می‌کنند.

ویزای ازدواج (marriage visa)

این ویزا برای افرادی است که نامزد یا همسر انگلیسی دارند. به این افراد اجازه داده می‌شود به مدت حداکثر 90 روز به انگلستان بیایند.

ویزای اعضای خانواده (family visa)

این ویزا برای کسانی است که اعضای درجه یک و درجه دو انگلیسی دارند و می‌خواهند مجوز اقامت موقت یا دائم انگلستان را داشته باشند. برای مثال اگر کسی شهروند انگلیسی باشد می‌تواند فرزند یا فرزندخوانده‌ای را که تبعه انگلیسی ندارد، به انگلستان بیاورد.

ویزای شهروندی

انگلستان در دادن حق شهروندی بسیار سختگیر است. به طور کلی افراد بالای هجده سال بعد از 5 سال ماندن در انگلستان می‌توانند برای گرفتن ویزای شهروندی اقدام کنند (اگر همسر فرد شهروند بریتانیایی باشد این مدت زمان به 3 سال کاهش می‌یابد). سه دسته از افراد شانس بیشتری در گرفتن ویزای شهروندی دارند: افراد مشغول به کار یا سرمایه‌گذار، زوج‌ها و اعضای درجه یک خانواده یک شهروند انگلیسی و پناهنده‌ها.

بخش قبل
شرایط و انواع ویزا در انگلستان
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان