معرفی نظام آموزشی در فرانسه

معرفی نظام آموزشی در فرانسه

Educational System

نظام آموزشی فرانسه

Educational System

نظام آموزشی فرانسه به خاطر برنامه درسی هماهنگ و یکسان در سراسر کشور، متدهای سنتی یادگیری و معیارهای سختگیرانه آکادمیک و نظم بالا مشهور است. نظام آموزشی فرانسه به سه چیز تاکید می‌کند:

  1. معلم نقش اصلی در کلاس را برعهده دارد؛
  2. رقابت فردی بین دانش آموزان برقرار است (سیستم نمره دهی به صورت عددی است)
  3. بیشتر از خلاقیت، تاکید بر یادگیری ریشه‌ای و اندیشه تحلیلی است.

برخلاف مدارس آمریکایی که هدف در آنها خوش گذشتن به بچه‌ها است در مدارس فرانسه چنین موضوعی در اولویت نیست و فعالیت‎های فوق‌برنامه مانند ورزش و سایر برنامه‌های تفریحی توسط انجمن‌های خصوصی برگزار می‌شود نه مدارس. تحصیل در فرانسه رایگان است. مدارس پولی و بین‌المللی و مذهبی نیز وجود دارد که معمولا مهاجرین به این مدارس می‌روند، این مدارس شهریه‌ای هستند. تحصیلات از سن 6 تا 16 سالگی برای همه اجباری است. اگر دانش‌آموزی قصد ادامه تحصیل در دانشگاه داشته باشد باید دو سال دیگر درس بخواند و در آزمون baccalauréat که معادل کنکور آنهاست شرکت کرده و قبول شود. مدارس در فرانسه مختلط است و بیشتر مدارس یونیفرم خاصی ندارند.
سال تحصیلی از اول سپتامبر شروع می‌شود و تا اوایل ژوئیه ادامه دارد. سال تحصیلی نیز مانند برنامه درسی در سراسر کشور به یک صورت است. فرانسه نسبتا تعطیلات زیادی دارد، تعطیلات اصلی عبارتند از:

  • یک تعطیلات دوهفته‌ای به مناسبت عید مقدسان (la Toussaint) که از آخر اکتبر تا اول نوامبر ادامه دارد،
  • کریسمس (Noël) به مدت دو هفته از روز کریسمس تا روز سال نو ادامه دارد،
  • تعطیلات زمستانی (hiver) به مدت دو هفته در اواسط فوریه،
  • تعطیلات بهاره (printemps) و عید پاک (Pâques) به مدت دو هفته در اواسط آوریل،
  • تعطیلات تابستانه (été) به مدت دو ماه از اوایل ژوئیه.

بعد از دوران تحصیل در مهدکودک که غیراجباری است، تحصیلات اجباری به سه مرحله تقسیم می‌شود، ابتدایی، کالج و متوسطه.

پیش دبستانی (école maternelle)

پیش دبستانی یا مهدکودک برای کودکان 2 تا 6 سال است. اگرچه این مرحله اجباری نیست اما موسسات و مهدکودک‌ها رایگان هستند تا والدین تشویق شوند کودکان خود را به مهدکودک بفرستند. در این مدارس معمولا شمارش اعداد، حروف الفبا و گاهی یک زبان خارجه آموزش داده می‌شود.

دبستان (ecole primaire)

کودکان فرانسوی از 6 تا 11 سالگی در دبستان تحصیل می‌کنند. دانش آموزان هر سال تنها یک معلم دارند و دروسی از قبیل زبان فرانسه، ریاضیات، علوم، زبان خارجی (معمولا انگلیسی)، تاریخ، جغرافیا و ادبیات می‌خوانند. دوره دبستان به 5 مرحله تقسیم می‌شود که معمولا با حروف اختصاری نمایش داده می‌شود (به جدول رجوع کنید).

راهنمایی (collège)

دانش آموزان 11 تا 15 سال در فرانسه به مدرسه راهنمایی (کالج) می‌روند. همه دانش‌آموزان بدون آزمون ورودی یا شرط معدل می‌توانند وارد این مرحله بشوند. دوره راهنمایی به 4 مرحله تقسیم‌بندی می‌شود (به جدول زیر رجوع کنید). علاوه بر دروسی که در دوره دبستان خوانده شد، دروسی نظیر زیست شناسی، علوم اجتماعی، فیزیک، هنر، موسیقی و ورزش نیز به برنامه درسی اضافه می‌شود. در دوره راهنمایی در پایان هر ترم از دانش‌آموزان در هر درس آزمون (controles) گرفته می‌شود که در پایان هر سال دانش‌آموزان باید معدل بالای 12 از 20 داشته باشند تا به سطح بعدی بروند. در پایان سال چهارم دوره راهنمایی همه دانش‌آموزان باید در آزمون جامع Diplôme National du Brevet شرکت کنند. همچنین باید مدرک مهارت‌های کامپیوتری/اینترنتی دریافت کرده و زبان خارجی خود را تا سطح A2 برسانند. نمره 10 از 20 در این آزمون جامع حداقل نمره قبولی است. بعد از قبولی و گرفتن دیپلم، دانش‌آموزان می‌توانند دیگر ادامه تحصیل ندهند. اما اگر قصد رفتن به دانشگاه را داشته باشند باید وارد دوره متوسطه بشوند.

دوره متوسطه (lycée)

دانش‌آموزان از 15 تا 18 سالگی به منظور آمادگی برای حضور در دانشگاه باید در دوره متوسطه تحصیل کنند. مدارس متوسط به سه دسته عمومی (lycée general)، فنی (lycée technique) و حرفه‌ای (lycée professionnel) تقسیم‌بندی می‌شود. دوره متوسطه سه ساله است. دانش آموزان موظفند هشت یا نه درس اصلی به علاوه 3 درس انتخابی و یک کارگاه هنری را پشت سر بگذارند. در پایان سه سال دانش‌آموزان باید در آزمون جامع baccalaureat شرکت کرده و بعد از قبولی وارد دانشگاه شوند.

آزمون جامع ورود به دانشگاه baccalaureat

این آزمون سه شکل است: آزمون جامع ورود به رشته‌های ادبی (L series)، آزمون جامع برای ورود به رشته‌های اقتصاد و علوم اجتماعی (ES series) و آزمون جامع برای ورود به رشته‌های علوم پایه (S series). هفت نوع آزمون جامع و گواهینامه نیز در بخش فنی آزمون جامع (baccalauréat technologique) اهدا می‌شود که عبارتند از:علوم و صنعت (STI)، علوم و آزمایشگاه (STL)، سلامت و علوم اجتماعی (STSS)، علوم و مدیریت (STG)، موسیقی و رقص (TMD)، کشاورزی (STAV) و مدیریت هتلداری. در دوره متوسطه حرفه‌ای (Lycée professionnel) نیز مدارک CAP و BEP داده می‌شود که در رشته‌های جامعه/سلامت، رانندگی/حمل و نقل، آشپزی/هتلداری و کشاورزی و تجارت است.

دوره های تحصیلی

سن مقطع تحصیلی دوره تحصیلی
2-6 پیش دبستان
7 CP یا 11ème دبستان
8 CE1 یا 10ème دبستان
9 CE2 یا 9ème دبستان
10 CM1 یا 8ème دبستان
11 CM2 یا 7ème دبستان
12 6ème راهنمایی (کالج)
13 5ème راهنمایی (کالج)
14 4ème راهنمایی (کالج)
15 3ème راهنمایی (کالج)
16 (Seconde (CAP-BEP متوسطه
17 (Première (CAP- BEP متوسطه
18 (Terminale (BAC متوسطه

تحصیلات تکمیلی

داشتن مدرک baccalauréat یا معادل آن برای دانش‌آموزان خارجی برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها کافی است. دانش‌آموزان برای قبول شدن در دانشگاه‌های برتر فرانسه که به طور کلی les grandes écoles گفته می‌شوند باید دو سال در کلاس‌های خصوصی و آمادگی کنکور به نام (Preparatory classes (CPGEs شرکت کنند. تنها 5% از فارغ‌التحصیلان دو سال آخر دبیرستان در فرانسه معدل لازم برای شرکت در این کلاس‌های آمادگی را دارند. les grandes écoles به دانشگاه‌هایی با رشته‌های مهندسی، تجارت، سیاست و امور اجرایی گفته می‌شود.
دانش‌آموزان خارجی متقاضی ورود به دانشگاه‌ها باید در آزمون شفاهی و کتبی زبان فرانسه نیز شرکت کنند تا ثابت کنند سطح زبانشان برای شرکت در کلاس‌های دانشگاهی کافی است. همه کلاس‌ها در دانشگاه‌ها به زبان فرانسه است. البته برخی دانشگاه‌ها برای آمادگی هرچه بیشتر دانشجویان خارجی کلاس‌های فشرده زبان فرانسه برگزار می‌کنند.
مدارک تحصیلی در تحصیلات عالی مانند اکثر کشورها سه مرحله است: لیسانس یا لیسانس فنی و حرفه ای (Bachelor’s Degree)، کارشناسی ارشد (Master’s Degree) و دکترا (Doctorate Degree). برای گرفتن مدرک لیسانس گذراندن 6 ترم تحصیلی و برای فوق لیسانس گذراندن 4 ترم تحصیلی اجباری است. در سال دوم مقطع فوق لیسانس برخی رشته‌ها پژوهش محور می‌شوند و برخی رشته‌ها حرفه محور (کار عملی) خواهند شد.
علاوه بر دانشگاه‌های برتر les grandes écoles سایر دانشگاه‌ها عمومی هستند (Public Universities) که نمره ورودی کمتری می‌خواهند. تعداد دانشگاه‌ها در فرانسه بسیار زیاد است. هر شهر کوچک حداقل دو یا سه دانشگاه یا موسسه علمی دارد. دانشگاه‌های عمومی نام شهرشان را دارند، برای مثال پاریس سیزده دانشگاه دارد که اسامی آنها پاریس یک تا سیزده است.

بخش قبل
معرفی نظام آموزشی در فرانسه
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری فرانسه لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان