معرفی جغرافیای فرانسه

معرفی جغرافیای فرانسه

Geography

جغرافیای فرانسه

Geography of France

جمهوری فرانسه با داشتن 547.030 کیلومتر مربع چهل و یکمین کشور دنیا از لحاظ مساحت است. مساحت این کشور حدود یک سوم مساحت ایران است. این کشور در غرب اروپا قرار دارد، از شمال و از طریق کانال مانش، با انگلستان، از شمال شرقی با بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، از شرق با سوئیس، از جنوب شرقی با ایتالیا و موناکو و از جنوب با دریای مدیترانه، اسپانیا و از غرب با اقیانوس اطلس هم‌مرز است. فرانسه به چهار دریا و یک اقیانوس متصل است: دریای شمال، دریای مانش، دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس. علاوه بر سرزمین اصلی فرانسه، این کشور جزیره‌های مستعمره‌ای در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس نیز دارد.

جغرافیای طبیعی

کشور فرانسه را می‌توان از لحاظ جغرافیای طبیعی به چند بخش تقسیم کرد: بخش زیادی از این کشور به خصوص در شمال و غرب و مرکز دشت‌های مسطح و سرسبز همراه با تپه های کم‌ارتفاع است. باقی بخش‌های کشور مخصوصا در جنوب و شرق کوهستانی است، رشته کوه پیرنه در جنوب که تمام مرز جنوبی تا اسپانیا و آندورا را می‌پوشاند و رشته کوه آلپ از مرز مشترک با ایتالیا، سوئیس و جنوب اروپا گسترده است. مرتفع‌ترین نقطه کشور و دومین نقطه مرتفع اروپا مون بلان نام دارد که در همین رشته کوه واقع است. در سواحل و مرزهای ساحلی صخره‌های سنگی تا مرز کانال انگلیس کشیده شده است. در مرز با اقیانوس اطلس و مرز با اسپانیا سواحلی با شن سفید دارد. جزیره‌های فرانسه در مدیترانه سواحل سنگی دارند. جزیره کرسیکا، بزرگ‌ترین جزیره کشور، کوهستانی است. 82% خاک فرانسه مناطق کشاورزی و پوشیده از درخت و پوشش طبیعی است. فرانسه بعد از سوئد و فنلاند سرسبزترین کشور اروپا محسوب می‌شود.

سایر مناطق مرتفع فرانسه

در مرکز فرانسه، فلات ماسیف سانترال قرار دارد که مرتفع‌ترین نقطه آن 2000 متر ارتفاع دارد. در سمت شرق این فلات، دره رون و در سمت غرب آن دره لوآر گسترده است. در سمت جنوب غرب آن آبگیر آکیتن قرار دارد. این آبگیر زمینی حاصلخیز است که رود گارون در آن جاری است.

رودخانه‌ها

فرانسه رودخانه‌های بسیار زیادی دارد. طولانی‌ترین رودخانه فرانسه لوآر (Loire) است که تقریبا هزار کیلومتر طول دارد. این رود صد و هفتادمین رود طویل دنیاست. این رود به تنهایی آب یک پنجم مساحت فرانسه را تامین می‌کند. از سایر رودهای مهم فرانسه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • رود گارون (Garonne) با 600 کیلومتر طول از جنوب غرب فرانسه و شمال اسپانیا می‌گذرد.
  • رود لت (Lot) که به گارون می‌ریزد و از جنوب فرانسه عبور می‌کند.
  • رود راین (Rhine)، طولانی‌ترین رود اروپا از کشورهای سوئیس، آلمان، فرانسه و هلند عبور می‌کند. این رود با 1320 کیلومتر از مهم‌ترین معابر کشتیرانی اروپا محسوب می‌شود.
  • رود رون (Rhone Seine) از رشته کوه آلپ در سوئیس سرچشمه می‌گیرد و از کشورهای سوئیس و فرانسه عبور می‌کند.

آب و هوا

فرانسه به طور کلی کشوری چهار فصل با آب و هوایی معتدل است. برخی ناحیه‌های شمالی و شمال غربی مانند نورماندی و برتانی به دلیل نزدیک بودن به اقیانوس اطلس آب و هوایی اقیانوسی و مرطوب دارند. ناحیه اکیتن در جنوب فرانسه به مدیترانه نزدیک است و آب و هوایی اقیانوسی و مدیترانه‌ای دارد. نواحی شرقی و شمال شرقی دارای آب و هوایی نیمه قاره‌ای و زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های گرم هستند. بارندگی در فصل پاییز و بهار بسیار فراوان است. در فرانسه، برف به ندرت می‌بارد ولی در اکثر ماه‌های سال بارش باران و مه مشاهده می‌شود. باران ممکن است به سرعت و غیر قابل پیش‌بینی‌ باشد که اغلب با رعد و برق‌ همراه است؛ این رعد و برق‌ها بیشتر در ماه‌های آگوست و سپتامبر به چشم می‌خورد.

بخش قبل
معرفی جغرافیای فرانسه
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری فرانسه لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان