معرفی مناطق در کشور فرانسه

معرفی مناطق در کشور فرانسه

Regions

مناطق فرانسه

Regions of France

فرانسه از 18 ناحیه (region) تشکیل شده است. سیزده تا از این نواحی در خاک کشور فرانسه و 5 ناحیه در خارج از کشور فرانسه واقع هستند که به آن پنح ناحیه «نواحی فرادریاهای فرانسه» می‌گویند. هر کدام از سیزده نواحی فرانسه (شامل 12 ناحیه اصلی و جزیره کُرس) خود به 2 تا 13 بخش (department) تقسیم می‌شوند؛ اما نواحی فرادریایی هر کدام یک بخش هستند؛ برای همین به آنها «بخش‌های فرادریایی» نیز می‌گویند. قانون تمرکززدایی یا تقسیم‌بندی کشور برای اولین بار در فرانسه در سال 1982 صورت گرفت. در آن زمان فرانسه به 27 ناحیه تقسیم‌بندی شده بود. در سال 2016 این نواحی به 18 تا کاهش پیدا کردند. فرانسه 96 شهرستان (یا دپارتمان) دارد که زیر نظر دولت مرکزی اداره می‌شود. هر ناحیه به کانتون‌ها و بخش‌هایی تقسیم شده و هر بخش شورای شهر و شهردار خاص خود را دارد.

ناحیه‌های فرانسه

  1. بورگوین-فرانش-کنته (Bourgogne-Franche-Comté) ناحیه‌ای در شرق فرانسه است.
  2. نوول-آکیتین (Nouvelle-Aquitaine) ناحیه‌ای در جنوب غربی فرانسه است.
  3. نرماندی (Normandy) ناحیه‌ای در شمال غربی فرانسه است.
  4. گرانت است (Grand Est) از نواحی فرانسه در شمال غربی است.
  5. اکسیتنی (Occitanie) در جنوب فرانسه واقع است.
  6. ادوفرانس (Hauts-de-France) به معنای فرانسه بالا شمالی‌ترین ناحیه فرانسه است.
  7. اوورنی-رون-آلپ (Auvergne-Rhône-Alpes) ناحیه‌ای در جنوب شرقی فرانسه است.
  8. برتانی (Bretagne) ناحیه‌ای در غرب فرانسه است و مرکز آن شهر رن (Rennes) است.
  9. سانتر (Centre) در مرکز فرانسه واقع است و شهر تور (Tours) بزرگ‌ترین شهرش است.
  10. جزیره کرس (Corse) نام ناحیه‌ای در فرانسه است. این شهر زادگاه ناپلئون بناپارت است.
  11. گویان فرانسه (Guyane française) یکی از ناحیه‌های فرادریایی فرانسه در شمال آمریکای جنوبی و در دریای کارائیب واقع است.
  12. گوادلوپ (Guadeloupe) مجمع‌الجزایری در دریای کارائیب است و از نواحی فرادریایی فرانسه به حساب می‌آید.
  13. ایل-دو-فرانس (Île-de-France) ناحیه‌ای در شمال کشور فرانسه است. شهر پاریس در این ناحیه واقع است.
  14. مارتینیک (Martinique) جزیره‌ای در دریای کارائیب در آمریکای مرکزی است و از نواحی فرادریایی فرانسه محسوب می‌شود.
  15. مایوت (Mayotte) در سال 2009 از طریق همه‌پرسی خواستار الحاق به فرانسه شد و اکنون یکی از نواحی فرادریایی فرانسه است.
  16. پی دولا لوآر (Pays de la Loire) ناحیه‌ای در غرب کشور فرانسه است.
  17. پروانس-آلپ-کوت دازور (Provence-Alpes-Côte d'Azur) ناحیه‌ای در جنوب شرقی فرانسه است. شهر مارسی (Marseille) مرکز این ناحیه است.
  18. رئونیون (Réunion) جزیره‌ای در جنوب غربی اقیانوس هند و از نواحی فرادریایی کشور فرانسه است.

شهرهای مهم

  • پاریس (Paris): پرجمعیت‌ترین و پایتخت کشور فرانسه، پاریس است. این شهر در قلب ناحیه ایل-دو-فرانس است و در اطراف رودخانه سن (Seine) واقع است. مرکز شهر پاریس همراه با حومه‌های شهر حدود 12 میلیون جمعیت دارد. این شهر برای جاذبه‌های توریستی فراوان مانند برج ایفل و موزه لوور و صنعت مد و لباس شهرت جهانی دارد.
  • مارسی (Marseille): دومین شهر پرجمعیت فرانسه و مرکز ناحیه پروانس-آلپ-کوت دازور است. این شهر در ساحل جنوبی فرانسه واقع است.
  • لیون (Lyon): سومین شهر بزرگ فرانسه است و در شرق این کشور در ناحیه اوورنی رون-آلپ واقع است. این شهر از لحاظ اقتصادی و فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.
  • تولوز (Toulouse) شهری در جنوب غربی فرانسه و مرکز ناحیه اکسیتنی است. مردم این منطقه به شهر تولوز به خاطر معماری خاص با آجرهای صورتی رنگ، «شهر صورتی» (Pink City) می‌گویند.
  • نیس (Nice) شهری در ناحیه پروانس آلپ-کوت دازور است. پنجمین شهر پرجمعیت فرانسه در منطقه ریویرا (French Riviera) در ساحل جنوبی دریای مدیترانه واقع است. این شهر بعد از پاریس بیشترین تعداد هتل‌ها را دارد و هر سالانه 4 میلیون گردشگر دارد.
  • نانت (Nantes) مرکز ناحیه پی دولا لوآر در غرب فرانسه واقع است. در سال 2013 این شهر عنوان «سبزترین پایتخت اروپا» را از آن خود کرد. بیش از 100 بوستان، پارک و باغ ملی در این شهر قرار دارد.
  • استرازبورگ (Strasbourg) واقع در ناحیه گرانت ‎است و واقع در شمال شرقی فرانسه است. این شهر مرکز قانون‌گذاری اروپا محسوب می‌شود، چرا که ساختمان پارلمان اروپا و مرکز دادگاه حقوق بشر اروپا در این شهر قرار دارند.
  • مون‎پلیه (Montpellier) در ناحیه اکسیتنی در جنوب فرانسه قرار دارد. به دلیل وجود سه دانشگاه مهم، تقریبا یک سوم جمعیت این شهر را دانشجویان تشکیل می‌دهند. مون‎پلیه به دلیل واقع بودن در ساحل جنوبی دریای مدیترانه از پرباران‌ترین و خوش آب و هواترین شهرهای فرانسه محسوب می‌شود.
  • بوردو (Bordeaux) شهر هنر و تاریخ است. این شهر ساختمان‌هایی قدیمی با قدمت 300 سال دارد که هنوز باقی مانده‌اند. رود گارون از این شهر می‌گذرد و جاذبه‌ای گردشگری به این شهر بخشیده است. این شهر در ایالت نوول-آکیتین واقع است.
  • لیل (Lille) شهری در مرز فرانسه با بلژیک است. این شهر در ایالت ادوفرانس واقع است و برای رستوران‌ها و کافه‌های خیابانی فراوانش مشهور است.
بخش قبل
معرفی مناطق در کشور فرانسه
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری فرانسه لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان