نظام آموزشی در ایالات متحده

نظام آموزشی در ایالات متحده

Educational System

نظام آموزشی آمریکا

Educational System of USA

تحصیلات در آمریکا به سه روش دولتی، خصوصی و تحصیل در خانه تقسیم بندی می‌شود. به طور معمول مدت زمان تحصیل اجباری 12 سال است که به این سیستم K-12 می‌گویند. البته این موضوع در ایالت‌های مختلف تفاوت دارد و از 9 تا 12 سال متغیر است. مدارس خصوصی در تعیین برنامه تحصیلی و استخدام معلم خودمختار هستند. تقریبا 87% کودکان آمریکایی به مدارس دولتی می‌روند. شروع آموزش هم در آمریکا از 5 تا 8 سال متغیر است که معمول‌ترین آن 6 سال است. پایان آموزش اجباری هم بین 15 تا 18 متغیر است که معمول‌ترین آن در سن 18 سالگی است. تحصیلات اجباری به سه دوره آموزش پایه، آموزش پیش‎متوسطه و آموزش متوسطه تقسیم می‌شود. سال تحصیلی در آمریکا از ماه سپتامبر آغاز شده و تا ژوئن ادامه دارد.

آموزش پایه

قبل از شروع آموزش پایه کودکان در 6 سالگی، دوره‌ای غیراجباری نیز برای کودکان 5 یا کمتر وجود دارد که به آن Pre-K می‌گویند. کودکان به مهدکودک می‌روند و با مدرسه رفتن آشنا می‎شوند. مهدکودک‌ها در آمریکا یا تحصیلات عمومی دارند یا اینکه روی یک درس متمرکز هستند، مثلا تحصیلات هنری، مذهبی، ورزشی یا آموزش زبان‌های خارجی.
معمولا تحصیلات اجباری در مقطع آموزش پایه در مجموع هفت سال است. در سن 5 یا 6 سالگی در کودکستان شروع می‌شود و تا کلاس ششم و سن 12 سالگی ادامه دارد. منابع درسی هر مدرسه توسط دولت محلی یا بخش معین می‌شود؛ اما همگی شامل دروس ریاضی، علوم، زبان‌های خارجی و دستور زبان انگلیسی هستند. علاوه بر این درس‌ها موسیقی، هنر و ورزش نیز جزو برنامه‌های تحصیلی است.

آموزش متوسطه

آموزش متوسطه در آمریکا به دو دوره پیش‎متوسطه یا مدرسه راهنمایی (middle-school) و متوسطه یا دبیرستان (high school) تقسیم‌بندی می‌شود. در این دوره‌ها برخلاف دوره پایه که دانش‌آموزان همه درس‌ها را با یک معلم و در یک کلاس می‌گذرانند، دانش‌آموزان استقلال عمل بیشتری دارند و می‌توانند درس‌ها را با معلم‌ها و ترتیب دلخواه خود انتخاب کنند. سطح پیش‎متوسطه در ایالات مختلف متغیر است؛ ولی معمول‌ترین آن کلاس هفتم و کلاس هشتم است. دوره متوسطه از کلاس نهم تا کلاس دوازدهم است و به دانش‌آموزان در هر سال تحصیلی سال اولی (freshman)، سال دومی (sophomore)، سال سومی (junior) و سال آخری (senior) می‎گویند. به جز مدارس فنی‎وحرفه‎ای دانش‌آموزان در این دوره تحصیلی دروس عمومی را می‌گذرانند. علاوه بر دروس عمومی باید درس‌هایی مانند آناتومی، تغذیه، کمک‌های اولیه، تنظیم خانواده و ... نیز بگذرانند. در پایان دوره متوسطه دیپلم اهدا می‌شود که جزو مدارک الزامی برای پذیرش در کالج و دانشگاه‌ها است. در سال یازدهم و دوازدهم دانش‌آموزان می‌توانند وارد دبیرستان‌های فنی، کاری، تجارت و ... شوند یا وارد برنامه‌های تیزهوشان شوند که به honors مشهور است و دیپلم‌های مختلف دریافت کنند. انواع دیپلم در آمریکا عبارتند از: دیپلم عادی، دیپلم فنی، دیپلم تیزهوشان و دیپلم تکنیکال.

سن سال تحصیلی دوره تحصیلی
3-5 (پیش‌دبستانی (غیر اجباری مهدکودک
5-6 (پیش‌دبستانی (اجباری مهدکودک
7 کلاس اول دبستان
8 کلاس دوم دبستان
9 کلاس سوم دبستان
10 کلاس چهارم دبستان
11 کلاس پنجم دبستان
12 کلاس ششم دبستان
13 کلاس هفتم (راهنمایی (پیش‌متوسطه
14 کلاس هشتم (راهنمایی (پیش‌متوسطه
15 (کلاس نهم (سال اولی (دبیرستان (متوسطه
16 (کلاس دهم (سال دومی (دبیرستان (متوسطه
17 (کلاس یازدهم (سال سومی (دبیرستان (متوسطه
18 (کلاس دوازدهم (سال آخری (دبیرستان (متوسطه

سیستم نمره‌دهی

نمرات دانش‌آموزان در مقاطع مشخص در کارنامه به خانواده‌ها ارائه می‌شود. نمرات میان‎ترم و پایان‎ترم دانش‌آموزان در بیشتر مدارس با حروف انگلیسی از حرف A تا F نشان داده می‌شود. به ندرت در برخی ایالت‌ها با درصد ارزشیابی را نمایش می‌دهند. برخی ایالات هم به صورت کلامی نمره می‌دهند؛ یعنی از واژه‌های عالی، خوب، بسیار خوب و ... استفاده می‎کنند.

نمره درصد
A+ 97
A 93
A- 90
B+ 87
B 83
B- 80
C+ 77
C 73
C- 70
D+ 67
D 63
D- 60
E/F 0

آزمون‌ها

تمام ایالت‌های آمریکا موظف هستند که آزمون‌هایی سالانه برگزار کنند تا مطمئن شوند همه کودکان به حداقل سطح لازم تحصیل و آموزش دسترسی داشته‌اند. نمونه‌هایی از این آزمون‌ها FCAT (آزمون جامع ایالت فلوریدا) و Regents Examinations (آزمون استاندارد ایالت نیویورک) است. دانش‎آموزانی که در خانه یا مدارس خصوصی تحصیل می‎کنند، شامل این آزمون‌ها نمی‌شوند. نتایج این آزمون‌ها همچنین نشان می‌دهد که آیا دانش‎آموزان پیشرفتی داشته‌اند یا نه. اگر نداشته‌اند باید مدارس تابستانه (summer school) بروند یا معلم خصوصی بگیرند. طی دوران متوسطه دانش‎آموزان باید بسته به تمایل به ادامه تحصیل، در آزمون‎های استاندارد جامع شرکت کنند. آزمون‎های SAT و ACT دو نمونه از معروف‌ترین آزمون‎های جامع برای متقاضیان ورود به کالج و دانشگاه هستند. برخی از دانشگاه‌های معتبر علمی دو یا سه آزمون تخصصی SAT (SAT Subject Tests) نیز برگزار می‎کنند که آزمون‌هایی کوتاه‌تر و متمرکز روی یک رشته خاص هستند.

فعالیت‌های غیر درسی

در دوران متوسطه دانش‎آموزان موظف هستند که در برنامه‌های غیر درسی دانشگاه مانند گروه تئاتر، موسیقی، تیم ورزشی، انجمن‌ها و کلوب‌های مختلف فعالیت داشته باشند. نداشتن فعالیت در این امور می‌تواند نمره منفی برای تقاضای تحصیل در کالج و دانشگاه محسوب شود.

آموزش عالی

شرایط ورود به دانشگاه در آمریکا داشتن دیپلم متوسطه و کسب نمره قابل قبول در آزمون‎های جامع (مانند SAT) است. البته دانشجویان خارجی باید نمره قبولی در آزمون زبان انگلیسی TOFEL را نیز داشته باشند. دانشگاه‌ها در آمریکا مستقل هستند و دولت فدرال نظارت و کنترلی روی موسسات آموزشی، دانشگاهیان و برنامه و مدارک تحصیلی ندارد. سیستم دانشگاهی در آمریکا به صورت دروس واحدی است.
مدرک کاردانی اولین مدرکی است که در سطح آموزش عالی می‎توان دریافت کرد. به دانشجویان بعد از گذراندن عموما دو سال در کالج این مدرک اهدا می‌شود. دارندگان این مدرک نمی‌توانند به صورت مستقیم در سطوح ارشد و دکترا شرکت کنند.
مدرک لیسانس دومین مدرکی است که در سطح آموزش عالی اعطا می‌شود. دانشجویان بعد از گذراندن 4 یا 5 سال به صورت تمام وقت یا نیمه وقت این مدرک را دریافت می‎کنند و مجاز به شرکت در دوره‌ای آموزشی ارشد و دکترا می‎شوند.
اولین سطح آموزش تکمیلی دوره کارشناسی ارشد است که دانشجو پس از گذراندن دو سال می‌تواند بدون ارائه پایان‌نامه (آموزش‎محور) یا با ارائه پایان‌نامه (پژوهش‎محور) مدرک کارشناسی ارشد دریافت کند.
مدرک دکترا عالی‌ترین سطح آموزش تکمیلی است که هم در رشته‌های آکادمیک و هم فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود. دانشجو بعد از 4 یا 5 سال و گذراندن آزمون جامع و دفاع از پایان‌نامه موفق به اخذ مدرک دکترا می‌شود.

انواع موسسات آموزش عالی

دانشگاه‌ها از لحاظ اهداف آموزشی در آمریکا به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‎شوند: دانشگاه‌های فنی، مدیریت، مهندسی، تکنیکال و دانشگاه‌های علوم انسانی. برخی دانشگاه‌ها نیز جامع هستند و انواع مختلفی از رشته‌ها را در بر می‌گیرند.

کالج‌های کاردانی (community collage)

این کالج‎ها معمولا دوره دوساله ارائه می‎دهند. پذیرش در این کالج‎ها بدون آزمون است و معمولا نسبت به سایر دانشگاه‎ها ارزان‎تر هستند. در پایان تحصیل مدرک کاردانی (Associate’s degree) به دانشجویان اعطا می‎شود.

کالج (collage)

واژه کالج در آمریکا به موسسه تحصیلی گفته می‌شود که بخشی از یک دانشگاه بزرگ‌تر نباشد؛ یعنی یا به دانشگاه کاردانی یا کالج‌های علوم انسانی یا اینکه به دانشکده‌های مستقل واقع در یک دانشگاه کالجی گفته می‌شود. این واژه می‌تواند معادل واژه کالج‌های کاردانی (community collage) استفاده شود.

کالج‌های علوم انسانی (liberal arts collage)

این کالج‌ها دوره چهارساله ارائه می‌دهند و در پایان تحصیل مدرک کارشناسی به دانشجویان اعطا می‎کنند. فرق این کالج‌ها با دانشگاه‌ها در بودن خوابگاه درون فضای دانشگاه (کالج‌های مسکونی)، پذیرش آسان‌تر و کلاس‌های کوچک‌تر است.

مدارس فنی (technical school)

مدارس فنی دوره‌های چهارساله دارند و به دانشجویان مهارتی فنی یاد می‌دهند که به کمک مدرک آن می‌توانند مشغول به کار شوند.

دانشگاه‌ها (university)

دانشگاه‌ها به موسسات آموزشی بزرگی گفته می‌شود که مدارک تحصیلی متنوعی ارائه می‌دهند. برخی دانشگاه‌ها درون خود دانشکده‎هایی دارند که یک مهارت و شغل را آموزش می‌دهند (مثلا دانشکده خبرنگاری). دانشگاه‌های دولتی درواقع تحت کنترل دولت‌های ایالتی هستند و دولت فدرال نظارت و کنترلی روی موسسات آموزشی، دانشگاهیان و برنامه و مدارک تحصیلی ندارد. هر ایالت حداقل یک دانشگاه بزرگ و برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا چندین دانشگاه دارند.

مدارک تحصیلی

Associate’s degree بعد از گذراندن دوره دو ساله یا چهارساله در کالج اعطا می‌شود (تقریبا معادل کاردانی)
Bachelor بعد از گذراندن دوره چهار ساله در دانشگاه اعطا می‌شود (معادل لیسانس). این مدرک انواع مختلفی دارد:

  • (Bachelor of Arts (MA کارشناسی در رشته‌های علوم انسانی و هنر
  • (Bachelor of Science (BS کارشناسی در رشته‌های علوم و مهندسی

* Master بعد از گذراندن دوره دو ساله و گذراندن آزمون GRE و شرط معدل اعطا می‌شود. این مدرک به دو صورت آموزش‎محور و پژوهش‎محور است. مدرک Master انواع مختلفی دارد:

  • (Master of Science (MS کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم و مهندسی
  • (Master of Arts (MA کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم انسانی و هنر
  • (Master of Engineering (ME کارشناسی ارشد در مهندسی (بدون پایان‌نامه)
  • (Master of Business Administration (MBA کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی

* (Doctor of Philosophy (PhD بعد از گذراندن دوره 4 الی 9 ساله، گذراندن آزمون جامع، دفاع از رساله (معادل دکترا) اعطا می‌شود. در آمریکا در برخی رشته‌ها بدون اخذ کارشناسی ارشد می‎توان وارد دوره دکترا شد. از سایر مدرک‌های مهم می‌توان از موارد زیر نام برد:

  • (Doctor of Medicine (MD مدرک پزشکی
  • (Juris Doctorate (JD مدرک وکالت
بخش قبل
نظام آموزشی در ایالات متحده
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان