زمان گذشته بعید در زبان فرانسه

زمان گذشته بعید در زبان فرانسه

Le plus-que-parfait


گذشته بعید در زبان فرانسه برای بیان عملی در زمان گذشته که قبل از عمل دیگری انجام شده باشد به کار می‌رود. در این درس با این زمان بیشتر آشنا می‌شویم.

زمان گذشته بعید

Le plus-que-parfait

گذشته بعید در زبان فرانسه برای بیان عملی در زمان گذشته که قبل از عمل دیگری انجام شده باشد به کار می‌رود. در این درس با ساختار گرامری و کاربردهای زمان گذشته بعید در زبان فرانسه آشنا می‌شوید.

ساختار گذشته بعید

برای ساخت افعال در زمان گذشته بعید نیاز به دو فعل کمکی "être" و یا "avoir" داریم، به این ترتیب که با توجه به نوع فعل (طریقه تشخیص نوع فعل کمکی با توجه به فعل را در درس "افعال کمکی" ببینید) یکی از این افعال را به گذشته استمراری صرف کرده و سپس اسم مفعولی (participe passé) را اضافه می‌کنیم.
فعل کمکی اکثر فعل‌ها در زبان فرانسه "avoir" است. بنابراین برای ساخت زمان‎های ترکیبی از این فعل در گذشته استمراری به اضافه ی اسم مفعولی استفاده می‌کنیم، برای مثال:

Parleril avait parlé

او صحبت کرده بود.

در مثال بالا در ابتدا فعل "avoir" را با توجه به فاعل جمله در گذشته استمراری صرف می‌کنیم و سپس اسم مفعولی (participe passé) را اضافه می‌کنیم.

برخی افعال که عموما افعال حرکتی هستند یا تغییر حالت را نشان میدهند، افعال دوضمیره و افعال مجهول با فعل کمکی"être" صرف می‌شوند، برای مثال:

Sortiril était sorti

او خارج شده بود.

در مثال بالا در ابتدا فعل "être" را با توجه به فاعل جمله به زمان گذشته استمراری صرف می‌کنیم و سپس اسم مفعولی (participe passé) را اضافه می‌کنیم.

توجه

اگر فعل جزو افعالی بود که با فعل کمکی "être" صرف می‌شوند باید دقت داشته باشیم که همواره اسم مفعولی (participe passé) را از نظر شخص (مذکر یا مونث) و شمار (مفرد یا جمع) با فاعل جمله مطابقت دهیم، برای مثال:

مفرد جمع
مذکر Il était sorti Ils étaient sortis
مونث Elle était sortie Ells étaient sorties

کاربردهای گذشته بعید

کاربردهای زمان گذشته بعید در زبان فرانسه به کاربردهای این زمان (گذشته بعید) در زبان فارسی بسیار شبیه هستند، زمان گذشته بعید در زبان فارسی را با استفاده از اسم مفعول + صرف فعل "بودن" در زمان گذشته می سازیم. برای مثال افعالی مثل "رفته بودم"، "گفته بودم"، "درس خوانده بودند"، "غذا خورده بودیم". کاربردهای این زمان در زبان فرانسه عبارتند از:

1- از زمان گذشته بعید برای بیان کاری که درگذشته قبل از کار دیگری انجام شده و تمام شده است استفاده می‌کنیم، برای مثال:

J’ai acheté le livre dont vous m’aviez parlé.

کتابی را خریدم که تو از آن برایم گفته بودی.

در مثال بالا، فعل "aviez parlé" به معنای "گفته بودن از چیزی" یا "تعریف کرده بودن از چیزی" عملی است که قبل از "خرید کتاب"، "ai acheté" اتفاق افتاده است. پس فعلی که قبلتر رخ داده است را به گذشته بعید می‌نویسیم.

Ils avaient marché plusieurs heures, ils mouraient de soif.

آنها چندین ساعت راه رفته بودند، از تشنگی در حال مرگ بودند.

در مثال بالا، فعل "avaient marché" به معنای "راه رفته بودن" عملی است که قبل از "مردن از تشنگی"، "mouraient de soif" اتفاق افتاده است. پس فعلی که قبلتر رخ داده است را به گذشته بعید می‌نویسیم.

2- در جمله شرطی نوع سوم (انواع جملات شرطی را در درس "وجه شرطی" ببینید) از زمان گذشته بعید استفاده می‌کنیم، برای مثال:

Si nous avions une voiture, nous pourrions aller visiter les châteaux de la Loire.

اگر ماشین داشتیم میتوانستیم برویم قصرهای "لوار" را ببینیم.

توجه

گاهی جمله شرطی، یعنی عبارتی که با "si" ("اگر" در زبان فارسی) همراه است میتواند به تنهایی و بدون جمله پیرو بیاید (فعل جمله گذشته بعید باشد) که در این صورت بیانگر امری محال و نشدنی است و یا کاری که در گذشته رخ داده و راهی برای تغییرش نیست، برای مثال:

Ah, si tu avais suivi mes conseils !

آه! اگر به حرفهایم گوش داده بودی!

در مثال بالا جمله شرطی "si tu avais suivi mes conseils" (اگر به حرفهایم گوش داده بودی) به تنهایی و بدون جمله پیرو آمده است که در این مورد بیانگر این مسئله است که فرد به حرفهای گوینده گوش نداده است و راه برگشت و جبرانی نیست.

Il m’a regardé comme si j’avais dit une bêtise.

او جوری مرا نگاه می‌کرد انگار که حماقتی مرتکب شده بودم.

در مثال بالا جمله شرطی "si j’avais dit une bêtise" (انگار که حماقتی مرتکب شده بودم) به تنهایی و بدون جمله پیرو آمده است که در این مورد بیانگر این مسئله است که فرد حماقتی مرتکب نشده بوده است.

بخش قبل
زمان گذشته بعید در زبان فرانسه
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری فرانسه لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان