اقتصاد و سیاست در استرالیا

اقتصاد و سیاست در استرالیا

Economy & Politics

اقتصاد و سیاست استرالیا

Economy & Politics of Australia

اقتصاد استرالیا

اقتصاد استرالیا بر پایه تجارت، کشاورزی، دامپروری و گردشگری است. این کشور محصولات کشاورزی فراوانی نظیر نیشکر، پنبه، غلات و همچنین گوشت دارد. استرالیا یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان مواد اولیه مانند پشم، گوشت، لبنیات و گندم در دنیاست. استرالیا معادن زیادی دارد. صنعت گردشگری نیز سالانه حدودا 30 میلیارد پول وارد این کشور می‌کند و یکی از پولسازترین بخش‌های اقتصاد استرالیا محسوب می‌شود.
به طور کلی استرالیا کشوری ثروتمند است و توان بخش خصوصی و تولید ناخالص ملی بالایی دارد. این کشور از سال 1990 تاکنون هیچوقت دچار رشد منفی نشده است.

آمار اقتصادی

1 ژوئیه – 30 ژوئن سال مالی
1.390 تریلیون دلار (2017) تولید ناخالص داخلی
0.6% (2017) رشد تولید ناخالص داخلی
56.135$ (2017) سرانه تولید ناخالص
خدمات: 61.1% ساخت و ساز: 8.1% معدن: 6.9% کشاورزی: 2.2% تولید: 6% تولید ناخالص داخلی هر بخش
1.8% (2016) تورم
13.5 % (2015) جمعیت زیر خط فقر
0.333 (2015) شاخص جینی
12.7 میلیون (2016) 5.4 میلیون بیکار (2017) نیروی کار
4.4% (2017) نرخ بیکاری
خدمات: 79.2% ساخت و ساز: 8.8% تولید: 7.4% کشاورزی: 2.7% معدن: 1.9% درصد نیروی کار بر اساس محل فعالیت
1,179 دلار، سالانه (2015) میانگین حقوق ناخالص
خدمات مالی، بیمه، ساخت و ساز، تجهیزات پزشکی، معدن، خدمات علمی و فناوری، تولید صنایع اصلی
چهاردهمین کشور در دنیا (2018) رتبه استرالیا در شاخص آسانی، انجام کسب و کار
190.2 میلیارد دلار (2016) صادرات
سنگ آهن، زغال سنگ، گاز پترولیوم، کوراندوم، طلا، گندم، گوشت گاو، پشم، گوشت گوسفند یا بز کالاهای صادراتی
196.1 میلیارد دلار واردات
ماشین آلات، نفت خام، داروهای شیمیایی، تجهیزات پردازش داده، مواد خوراکی مانند سیگار، شراب و الکل کالاهای وارداتی
3.65$ تریلیون سهم سرمایه‌گذاری خارجی
1.487 تریلیون دلار قرض ناخالص خارجی
47.1% (2016) بدهی‌های عمومی

سیاست و حکومت استرالیا

استرالیا جزو کشورهای همسود (Commonwealth) است. این کشور حکومت پادشاهی مشروطه دارد؛ یعنی پادشاه قدرت مطلق نیست و کشور دارای قانون اساسی است و برای اداره کشور پارلمان تشکیل می‌شود. بالاترین مقام سلطنتی در بریتانیا، ملکه الیزابت دوم، بالاترین مقام سلطنتی در استرالیا نیز هست. ملکه، فرماندار کل استرالیا را انتخاب می‌کند و این فرماندار (جانشین ملکه) برای هر 6 ایالت استرالیا فرماندار تعیین می‌کند. هرچند طبق قانون اساسی، فرماندار اختیارات زیادی دارد، اما در عمل نخست‌وزیر نقش اجرایی اول در کشور را دارد. نخست‌وزیر، طی فرایند مردم‌سالاری غیرمستقیم سر کار می‌آید؛ به این شکل که مردم ابتدا نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند و رئیس حزبی که بیشترین نفرات منتخب را داشته باشد، به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده و دولت را تشکیل می‌دهد. در نظام فدرال استرالیا قدرت بین دولت مرکزی و دولت‌های ایالتی تقسیم می‌شود.
دولت استرالیا از سه قوه تشکیل شده است: قوه قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی.

قوه قانون‌گذاری (پارلمان)

پارلمان استرالیا که وظیفه وضع قانون را برعهده دارد، از دو مجلس تشکیل شده است: مجلس نمایندگان (House of representatives) و مجلس سنا (Senate). این دو مجلس در متون قدیمی‌تر با نام‌های مجلس سفلا و علیا نیز خوانده می‌شده است. علاوه بر این دو مجلس، فرماندار کل که جانشین ملکه است نیز عضو پارلمان محسوب می‌شود. نمایندگان در هر دو مجلس توسط مردم انتخاب می‌شوند.
مجلس سنا 76 سناتور دارد؛ از هر 6 ایالت 12 نفر و دو نفر از هر کدام از 2 قلمروهای استرالیا که در دوره‌های 6 ساله انتخاب می‌شوند. تعداد نمایندگان مجلس نمایندگان 150 تا است که در دوره‌های 3 ساله انتخاب می‌شوند. حزب یا ائتلافی که بیشترین نماینده را در مجلس نمایندگان داشته باشد، دولت را تشکیل می‌دهند. هر قانونی برای تصویب شدن باید به تایید هر دو مجلس دربیاید و سپس به تایید فرماندار برسد.

دولت ایالتی

هر ایالتی در استرالیا پارلمان خود را نیز دارد که تصمیمات مربوط به هر ایالت را در زیرزمینهای قانون و نظم، بهداشت، آموزش، جنگلداری و راه‌سازی برعهده دارد. دولت‌های ایالتی در امور کلان تحت نظر دولت مرکزی هستند.

انتخابات در استرالیا

انتخابات فدرال استرالیا

مهم‌ترین انتخابات در استرالیا انتخابات فدرال است که در نتیجه آن پارلمان، کابینه و نخست‌وزیر انتخاب می‌شوند. این انتخابات معمولا هر 3 سال یکبار برای مشخص کردن 4 گروه اصلی و تصمیم‌گیرنده برگزار می‌شود: نمایندگان مجلس سنا، نمایندگان مجلس نمایندگان، کابینه دولت و نخست‌وزیر. اعضای مجلس نمایندگان و نخست‌وزیر هر سه سال یکبار و نمایندگان مجلس سنا هر 6 سال انتخاب می‌شوند.

رای دادن

رای دادن در استرالیا اجباری است و هر فرد واجد شرایطی که نتواند در انتخابات شرکت کند و دلیل موجهی برای این کار نداشته باشد، جریمه نقدی می‌شود. هر فردی که نتواند حضوری شرکت کند، می‌تواند رای خود را پست کند. هر فرد رای‌دهنده می‌تواند تنها در حوزه رای‌گیری محل سکونت خود رای دهد. انتخابات به این شکل است که لیستی از هر کدام از نمایندگان مجلس به رای‌دهندگان داده می‌شود و آنها باید نمایندگان را بر اساس سلیقه رتبه‌بندی کنند. به این نوع رای‌گیری رای بدیل می‌گویند. هر نماینده‌ای که بیش از 50 درصد آرا را کسب کند، برنده است؛ اگر کسی نتوانست، آن نماینده‌ای که کمترین رای را داشته حذف می‌شود و این روند آنقدر ادامه می‌یابد تا برنده انتخابات مشخص شود.

انتخابات ایالتی استرالیا

هر کدام از ایالت‌های استرالیا دارای دولت ایالتی و پارلمان محلی است. انتخاباتی که در ایالت‌ها برگزار می‌شود، دولت محلی هر ایالت را مشخص می‌کند.

احزاب سیاسی

اصلی‌ترین احزاب در استرالیا چهار حزب هستند که عبارتند از:

  • حزب لیبرال استرالیا (Liberal Party of Australia) که حزبی با گرایشات محافظه‌کارانه است. این حزب راست‌گرا‌ترین و قدرتمندترین حزب حاضر در استرالیا است. رقیب اصلی این حزب، حزب کارگر است.
  • حزب کارگر استرالیا (Australia Labor Party) یا ای‌ال‌پی حامی جنبش کارگری در این کشور است. این حزب بزرگ‌ترین حزب چپ‌گرای کشور استرالیا است. این حزب گرایش‌های اپوزیسیون نسبت به دولت دارد و دارای دولت سایه است.
  • حزب ملی (National Party of Australia) در سال 1920 تاسیس شد. اهداف این حزب، محافظه‌کاری و عدالت در اراضی کشاورزی و زمین‌داری است.
  • حزب سبز (Australian Greens) از حزب‌های با گرایش چپ است و هدف اصلی‌اش حفاظت از محیط زیست است.
  • حزب محافظه کار اجتماعی اول خانواده (Family First) در سال 2002 تاسیس شده است. هدف اصلی این حزب ترویج محافظه‌کاری اجتماعی و ارزش‌های خانواده است.

حزب لیبرال از سال 1996 تا 2007 قدرت را در دست داشت. در انتخابات فدرال سال 2007 حزب کارگر توانست رقیب خود را شکست دهد و قدرت را در دست بگیرد. اولین نخست‌وزیر زن استرالیا، جولیا گیلارد در سال 2010 از حزب کارگر نخست‌وزیر استرالیا شد. نخست‌وزیر فعلی استرالیا مالکوم ترنبول است که رهبر حزب لیبرال استرالیاست.

بخش قبل
اقتصاد و سیاست در استرالیا
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان