معرفی ایالات و مناطق در استرالیا

معرفی ایالات و مناطق در استرالیا

States and Regions

ایالت‌ها و مناطق استرالیا

States and Regions of Australia

استرالیا از شش ایالت و دو قلمرو (territory) تشکیل شده است. قلمروها اختیارات کمتری نسبت به ایالت‌ها دارند. ایالت‌های استرالیا عبارتند از:

  1. نیوساوث ولز (NSW) یا ولز جنوبی نو پرجمعیت‌ترین ایالت استرالیاست. مرکز این ایالت شهر سیدنی است که معروف‌ترین شهر استرالیا محسوب می‌شود.
  2. کوئینزلند (QLD) ایالتی است که در شمال شرقی استرالیا واقع است. ایالت کوئینزلند خیلی وسیع است؛ مساحت آن کمی بیشتر از ایران است! پایتخت این ایالت شهر بریزبین است.
  3. استرالیای جنوبی (SA) ایالتی است که با تمام ایالت‌ها به غیر از تاسمانی مرز مشترک دارد. مرکز استرالیای جنوبی شهر آدلاید است.
  4. تاسمانی (TAS) نام جزیره و همچنین ایالتی در جنوب شرق استرالیاست. مرکز ایالت شهر هوبارت است. 40% از زمین‌های این ایالت پارک‌های حفاظت‌شده ملی و میراث جهانی است.
  5. ویکتوریا (VIC) در جنوب شرق استرالیا واقع است. شهر ملبورن مرکز ایالت ویکتوریاست. دومین شهر پرجمعیت استرالیا، ملبورن، در این ایالت است و این موضوع ویکتوریا را تبدیل به دومین ایالت پرجمعیت استرالیا کرده است.
  6. استرالیای غربی (WA) از لحاظ وسعت، بزرگ‌ترین ایالت استرالیا محسوب می‌شود. شهر پرت پایتخت این ایالت است. این ایالت به خاطر نمادش، قوی سیاه، معروف است.

قلمروهای استرالیا عبارتند از:

  1. قلمرو شمالی (NT) سرزمینی در شمال استرالیاست که اختیارات یک ایالت را ندارد. شهر داروین مرکز این قلمرو است. این قلمرو کم کم‌جمعیت‌ترین قسمت کشور استرالیا محسوب می‌شود، چون بیشتر مساحت آن را بیابان تشکیل می‌دهد. بیش از یک چهارم جمعیت این قلمرو را بومیان استرالیایی تشکیل می‌دهند.
  2. قلمرو پایتختی استرالیا (ACT) در قلب ایالت نیو ساوث ولز واقع و دارای دولت مستقل است. پایتخت کشور استرالیا یعنی کانبرا در این قلمرو است.

شهرهای مهم

در این بخش به معرفی کوتاهی از ده شهر پرجمعیت استرالیا می‌پردازیم. این شهرها به ترتیب جمعیت عبارتند از:

  • سیدنی (Sydney) بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر استرالیا است. این شهر مرکز ایالت ولز جنوبی نو (نیو ساوث ولز) است. این شهر هرساله در تعداد بازدیدکننده و گردشگر رتبه اول در استرالیا را کسب می‌کند. به خاطر سیاست به شدت مهاجرپذیر خود، نژادها و فرهنگ‌های مختلفی در این شهر در کنار هم زندگی می‌کنند. ایرانیان زیادی مقیم این شهر هستند.
  • ملبورن (Melbourne) از لحاظ فرهنگ، هنر، مد و ورزش مهم‌ترین شهر این کشور محسوب می‌شود. ملبورن پایتخت ایالت ویکتوریا است و قبل از کانبرا پایتخت کشور استرالیا بود.
  • بریزبین (Brisbane) واقع در ساحل شرقی، سومین شهر پرجمعیت استرالیاست. این شهر مرکز ایالت کوئینزلند است.
  • پرت (Perth) چهارمین شهر پرجمعیت استرالیا و مرکز ایالت استرالیای غربی است. این شهر به داشتن قوهای سیاه معروف است. شهر پرت تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌هایی خنک دارد.
  • آدلاید (Adelaide) پنجمین شهر پرجمعیت استرالیا و مرکز ایالت استرالیای جنوبی است. آدلاید شهری ساحلی است و آب و هوایی بسیار مطلوب دارد. این شهر مرکز دولتی و تجاری ایالت استرالیای غربی است.
  • گلد کوست یا ساحل طلایی (Gold Coast) همانطور که از نامش پیداست، شهری ساحلی است که در ایالت کوئینزلند واقع است. این شهر یکی از مقاصد اصلی گردشگری استرالیا محسوب می‌شود. بهشت موج سواران نام یکی از ساحل‌های این شهر است که مسابقات حرفه‌ای موج سواری در آنجا برگزار می‌شود.
  • نیوکاسل (Newcastle) در ایالت نیو ساوث ولز در شمال شهر سیدنی واقع است. این شهر به دلیل داشتن معادن زغال سنگ از بزرگ‌ترین قطب‌های صادرات زغال سنگ محسوب می‌شود.
  • کانبرا (Canberra) پایتخت کشور استرالیاست. پارلمان، دادگاه عالی و بسیاری از وزارتخانه‌ها در این شهر قرار دارد. این شهر از معدود شهرهایی است که از ابتدا توسط معماری شهری بنا شده است و به همین دلیل مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
  • ولونگونگ (Wollongong) یکی از شهرهای بندری استرالیا واقع در ایالت نیو ساوث ولز است. این شهر به خاطر داشتن صنایع سنگین و بندرگاه‌هایش معروف است. نام این شهر به زبان بومیان استرالیایی به معنای «دریاهای جنوب» است.
  • هوبارت (Hobart) پایتخت ایالت تاسمانی و شهری بندری است. این شهر به خاطر معماری تاریخی‌اش که مربوط به دوران جرج و ویکتوریا است، شهرت بسیاری دارد.
بخش قبل
معرفی ایالات و مناطق در استرالیا
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان