مردم شناسی ایالات متحده

مردم شناسی ایالات متحده

Demography

مردم‌شناسی آمریکا

Demographics of USA

جمعیت آمریکا

آمریکا با داشتن 326,000,000 نفر (در سال 2017) بعد از چین و هندوستان، سومین کشور پرجمعیت جهان شناخته می‎شود. نرخ کلی باروری در ایالات متحده آمریکا بر پایه برآورد سال 2014 در حدود 1.86 فرزند برای هر زن است. نرخ رشد جمعیت آمریکا از بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته بیشتر و 0.81% است. کشور آمریکا بسیار مهاجرپذیر بوده و مردم کشورهایی نظیر مکزیک، چین، هندوستان و فیلیپین بیشترین مهاجرت را به این کشور داشته‌اند. طبق آمار، در سال 2015 تعداد مهاجرین آسیایی رو به افزایش و تعداد مهاجرین لاتین‎تبار رو به کاهش بوده است. نکته قابل توجه این است که نسل جوان آمریکا از نسل پیشین خود بیشتر تنوع نژادی دارند و 55% کودکان زیر 5 سال آمریکا اقلیت هستند که اداره سرشماری آمریکا به آنها لقب «اقلیت اکثریت» داده است. کشور آمریکا حق شهروندی با تولد را به ساکنین می‌دهد.
بر اساس آمار سال 2017 متوسط سن مردم آمریکا 38.1 سال بود؛ آقایان 36.8 و خانم‌ها 39.4 سال. 66.8% مردم آمریکا افراد 15 الی 64 ساله هستند و 15.63% جمعیت افراد بالای 65 سال هستند. امید به زندگی در مردم آمریکا 80 سال است، در آقایان 77.7 سال و در خانم‌ها 82.2 سال.
توزیع جمعیتی در آمریکا بسیار پراکنده است. اکثر مناطق شهری در سراسر نیمه شرقی آمریکا و ایالت‌های غربی گسترده هستند. بخش‌های کوهستانی، مخصوصا کوه‌های راکی و رشته کوه آپالاش، کویرهای جنوب غربی، مناطق جنگلی در بخش‌های شمالی و ایالت‌های دشت بزرگ نسبتا جمعیت کمتری دارند. در ایالت آلاسکا، جمعیت در خلیج جنوبی و در ایالت هاوایی بیشتر جمعیت در جزیره اوآهو متمرکز است.

نژادها

آمریکا از لحاظ ترکیب نژادی بسیار متنوع است. تعداد قابل توجهی از ساکنین کشور آمریکا، حدودا 50 میلیون، لاتین‎تبار هستند. به طور معمول می‎توان نژاد مردم آمریکا را به این شکل دسته‌بندی کرد:

  • سفیدپوستان (لاتین‎تباران، آلمانی‌ها، ایرلندی‌ها، ایتالیایی‎ها، آنگلوساکسون‎ها و ...) 72.4%
  • سیاه‌پوستان (آفریقایی-آمریکایی تبارها) 12.6%
  • زردپوستان (چینی، هندی، فیلیپینی و...) 4.8%
  • سرخپوستان (بومیان آمریکایی) 0.5%
  • بومیان هاوایی و جزایر اقیانوس آرام 0.2%
  • بومیان آلاسکا 0.4%

مذهب

آمریکا از لحاظ قانونی کشوری سکولار محسوب می‌شود و بر اساس متمم اول قانون اساسی ایالات متحده آمریکا هیچ دینی به طور رسمی در آمریکا وجود ندارد؛ اما همین متمم آزادی تمام ادیان را در بردارد. بنابراین خانم‌های مسلمان می‌توانند به لحاظ قانونی در مراکز دولتی و دانشگاه‌ها باحجاب باشند.

مذاهب ابراهیمی

در سال 2014 آمار نشان داد که بیشتر جمعیت آمریکا را (70.6%) مسیحیان تشکیل می‌دهند. از این گروه 46.5% پروتستان و 20.8% کاتولیک و 1.6% مورمن هستند. بعد از مسیحیت، دین یهود پرجمعیت‎ترین دین آمریکا است. بین 5.3 تا 6.6 میلیون یهودی در آمریکا زندگی می‌کنند. جمعیت قابل توجهی هم خود را یهود آمریکایی (American Jews) می‌نامند که نه از لحاظ نژادی بلکه از لحاظ سیاسی خود را یهودی می‌دانند. اسلام سومین دین در آمریکا است و 0.9% جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد. طبق آماری در سال 2017 در 392 بخش آمریکا اسلام بیشترین جمعیت را داشت. جمعیت اندکی هم در آمریکا پیرو جنبش راستافار هستند که مسلکی معنوی از ادیان ابراهیمی است و ریشه در جاماییکا دارد.

مذاهب آسیایی

با ورود مهاجرین از آسیای دور مذهب بودایی وارد آمریکا شد و اولین معبد بودایی توسط چینی‌ها در سال 1853 در سان فرانسیسکو ساخته شد. طبق آمار 0.5% از جمعیت آمریکا بودایی هستند. چهارمین دین پرجمعیت در آمریکا آیین هندوییسم است که 0.7% جمعیت را تشکیل می‌دهند. آیین جین (Jainism) در قرن بیستم وارد آمریکا شد و جمعیت اندکی به این مذهب گرویدند. دین یکتاپرستانه سیک (Sikhism) که از آسیای جنوبی نشات می گیرد، حدودا 250000 نفر جمعیت دارد. جمعیت 56000 نفری هم در آمریکا مذهب تائوئیسم (Taoism) دارند.

زبان

در آمریکا به 400 زبان مختلف صحبت می‌شود که 176 تا از آنها بومی هستند. رایج‌ترین آنها زبان انگلیسی است، در واقع انگلیسی آمریکایی (American English) زبان ملی آمریکا محسوب می‌شود (البته در سطح فدرال، آمریکا زبان رسمی ندارد، برخی ایالت‌ها زبان رسمی دارند و برخی ندارند). آموختن زبان انگلیسی برای مهاجرت یک قانون شده ‎است. زبان اسپانیایی دومین زبان پرجمعیت آمریکا است. زبان فرانسه و زبان آلمانی سومین و چهارمین زبان صحبت شده در آمریکا هستند. در بخش‌های شمالی آمریکا زبان‌های بومیان آمریکایی رواج دارد. در ایالت هاوایی علاوه بر انگلیسی زبان هاوایی هم زبان رسمی است. آلاسکا هم علاوه بر زبان انگلیسی بیست زبان بومی را به رسمیت می‌شناسد. سایر زبان‌هایی که جمعیت قابل توجهی دارند چینی، عربی، کره‎ای، روسی، تاگالوگ (فیلیپینی) و هندی هستند. طبق آمار منتشرشده توسط اداره آمار ایالات متحده آمریکا در سال 2013 حدودا 0.7% جمعیت آمریکا فارسی صحبت می‎کنند.

بخش قبل
مردم شناسی ایالات متحده
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان