ساختار ایالتی و مناطق در ایالات متحده

ساختار ایالتی و مناطق در ایالات متحده

States and Regions

ساختار ایالتی و مناطق

states and regions

ایالات متحده آمریکا در دو سطح تقسیم‌بندی می شود: تقسیم‌بندی سیاسی و تقسیم‌بندی جمعیتی. در اینجا ما این دو تقسیم‌بندی را با هم توضیح می‌دهیم.

ایالت (state)

در کشورهایی که دولت فدرال دارند، کشور گذشته از دولت مرکزی به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود که هر یک دارای دولت مستقلی هستند. گرچه حوزه فعالیت این ایالت‌ها محدود است، اما از حوزه فعالیت استان‌ها در کشورهای غیر فدرال بسیار بیشتر است. هر ایالت دارای سیستم قضایی، نیروی انتظامی و ساختار مالیاتی مستقل است. در کشورهای فدرال قدرت بین ایالت‌ها تقسیم می‌شود. به مسئول اصلی هر ایالت فرماندار (governor) می‌گویند.

شهرستان (county)

هر ایالت به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شود که به آن شهرستان می‌گویند. در برخی ایالت‌ها مانند نیوانگلند تقسیم‌بندی شهرستان‌ها از لحاظ قضایی است، اما در سایر ایالت‌ها هر شهرستان قوانین خاص خود را در زمینه‌های مسکن، تحصیلات، حمل و نقل و ... دارد. هر شهرستان می‌تواند چند شهر، شهرک یا روستا را در برگیرد یا می‌تواند تنها بخشی از یک شهر (city) باشد. در ایالت لوئیزیانا به جای واژه county به جای شهرستان از واژه Parish و در آلاسکا از واژه borough استفاده می‌شود.

شهر (city)

در تقسیم‌بندی ایالات متحده آمریکا به مناطق شهری که دولت مستقل دارند، شهر گفته می‌شود. البته در برخی ایالت‌ها این واژه بار قانونی ندارد و تنها به شهرهایی گفته می‌شود که جمعیت بیشتری نسبت به شهرک (town) داشته باشند.

شهر (town)

در بسیاری از ایالات آمریکا هر شهرستان به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی می‌شود که به آن شهر گفته می‌شود. قدرتی که هر شهر دارد، در هر ایالت متفاوت است. برخی شهرها دارای دولت محلی هستند و برخی شهرها تنها نوعی تقسیم‌بندی جغرافیایی محسوب می‌شوند. Town و city در بسیاری از متون تفاوت معنایی ندارند و هر دو به شهر اشاره می‌کند، تنها این نکته وجود دارد که town جمعیت کمتری دارد.

روستا (village/ district)

واژه روستا به بخش‌هایی با جمعیت کمتر نسبت به شهرها و شهرک‌ها گفته می‌شود. از لحاظ جمعیتی برای اشاره به روستا از واژه village استفاده می‌شود و از لحاظ سیاسی واژه district به کار می‌رود.

شهرهای مهم

  • نیویورک (New York City) از مهمترین شهرهای آمریکا محسوب می شود. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر ایالات متحده آمریکا است. این شهر در جنوبی‌ترین بخش ایالت نیویورک واقع است. این کلان شهر پایتخت فرهنگی، تجاری و رسانه‌ای آمریکا و جهان محسوب می‌شود.
  • لوس‌آنجلس (Los Angeles) که با نام L.A. هم شناخته می شود، مرکز تجاری و فرهنگی ایالت کالیفرنیا محسوب می‌شویم. لوس‌آنجلس بعد از نیویورک پرجمعیت‌ترین کلان شهر آمریکا است. این یک شهر اقتصادی است و به خاطر تنوع نژادی مردمش مشهور است. ایرانیان زیادی در این شهر ساکن هستند.
  • شیکاگو (Chicago) سومین کلان شهر پرجمعیت آمریکا است. این شهر که در ایالت ایلینوی واقع است، پایتخت معماری جهان و یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری دنیا محسوب می شود. شیکاگو از لحاظ جاذبه‌های طبیعی یکی از پربازدیدترین شهرهای آمریکا است.
  • شهر دالاس (Dallas) یکی از کلان‌شهرهای واقع در ایالت تگزاس است. شهر دالاس به همراه شهرهای مهم دیگر ایالت تگزاس مانند فورت-ورث، آرلینگتون و ... بزرگ‌ترین کلان‌شهر ایالت تگزاس محسوب می‌شود و چهارمین کلان‌شهر بزرگ ایالات متحده آمریکا است.
  • شهر هیوستون (Houston) پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس و پرجمعیت‌ترین شهر جنوبی ایالات متحده آمریکا است. موقعیت بندری، صنعت راه‌آهن و به دنبال آن کشف نفت در سال ۱۹۰۱ باعث رونق و رشد این شهر شد. در اواسط قرن بیستم، هیوستون بزرگترین مرکز پزشکی تگزاس (بزرگترین مرکز پزشکی-تحقیقاتی در دنیا) و مرکز فضایی جانسون در ناسا (مرکز کنترل فعالیت‌های ناسا) شد.
  • واشنگتن دی.سی. (.Washington, D.C) پایتخت ایالات متحده آمریکا است. شهر واشینگتن به افتخار جرج واشینگتن، اولین رئیس جمهور آمریکا، نامگذاری و در ۱۷۹۱ تأسیس شد. کاخ سفید، مقر ریاست‌جمهوری در این شهر واقع است. این کشور از لحاظ علمی نیز شهرت دارد و دانشگاه‌های مشهوری نظیر هاوارد، جرج میسون و جرج تاون در این شهر واقع هستند.
  • فیلادلفیا (Philadelphia) بزرگترین شهر ایالت پنسیلوانیا و ششمین شهر پرجمعیت آمریکا است. در دوران انقلاب آمریکا این شهر پایتخت آمریکا بود و قانون اساسی آمریکا در این شهر و در تالار استقلال این شهر به امضا رسید. فیلادلفیا شهری تاریخی، فرهنگی، هنری و ورزشی است. غذاهای محلی فیلادلفیا نیز مشهور است.
  • میامی (Miami) از مهم‌ترین شهرهای بندری آمریکا محسوب می‌شود که واقع در جنوب شرق ایالت فلوریدا است. میامی یک شهر توریستی است و به شهر جادو (magic city) معروف است. این شهر پایتخت آمریکای لاتین تلقی می‌شود. میامی به خاطر رونق فرهنگ، سرگرمی و صنعت مد ثروتمندترین شهر آمریکا است.
  • آتلانتا (Atlanta) پایتخت ایالت جرجیا و پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت است. به خاطر رشد اقتصادی چشمگیر به این شهر نیویورک جنوب می‌گویند. بزرگترین فرودگاه جهان در این شهر واقع است. شبکه سی‌ان‌ان و شرکت کوکاکولا هم در آتلانتا قرار دارند.
  • بوستون (Boston) از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکاست و بزرگترین و مهم‌ترین شهر ایالت ماساچوست محسوب می‌شود. اولین مترو و دانشگاه عمومی در این شهر ساخته شد. دانشگاه‌های مشهوری مانند هاروارد، دانشگاه بوستون و ام‌آی‌تی در این شهر هستند. به خاطر تاریخ غنی و دانشگاه‌ها یکی از پربازدیدترین شهرهای آمریکا به حساب می‌آید.
  • سان فرانسیسکو (San Francisco) از بزرگترین و مهم‌ترین شهرهای ایالت کالیفرنیا است. در سال 1945 سازمان ملل در این شهر بنا گذاشته شد. سان فرانسیسکو به خاطر معماری خاص و اماکن دیدنی فراوان از شهرهای توریستی آمریکا محسوب می‌شود. شهر مه (fog city) و پاریس غرب (Paris of the west) از لقب‌های این شهر است.
  • فینیکس (Phoenix) بزرگترین و مهمترین شهر ایالت آریزونا است. شهر فینیکس به خاطر صنعت کشاورزی دارای بالاترین نرخ رشد و توسعه در کشور آمریکا است.
  • دیترویت (Detroit) بزرگترین و مهم‌ترین شهر ایالت میشیگان است. دیترویت شهری صنعتی محسوب می‌شود و کارخانه‌های خودروسازی فورد، جنرال موتورز و کرایسلر در این شهر قرار دارد. این شهر به خاطر موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با کانادا از اهمیت خاصی برخوردار است.
  • سیاتل (Seattle) از شهرهای مهم ایالت واشنگتن است. این شهر به خاطر آب و هوای مطلوب و چهار فصلش مشهور است. دفتر اصلی شرکت‌های مایکروسافت، آمازون و استارباکس، فرودگاه بوئینگ در این شهر قرار دارند. ایرانیان زیادی در این شهر زندگی می‌کنند و سالانه در نوروز جشنواره‌ای برگزار می‌کنند.
  • سن دیگو (San Diego) شهری ساحلی در ایالت کالیفرنیا است و مرز مشترک با کشور مکزیک دارد. یکی از بهترین باغ وحش‌های جهان به نام باغ وحش سن دیگو یکی از پربازدیدترین مکان توریستی دنیا است.
بخش قبل
ساختار ایالتی و مناطق در ایالات متحده
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان