معرفی جغرافیای ایالات متحده

معرفی جغرافیای ایالات متحده

Geography

جغرافیای آمریکا

Geography of USA

جغرافیای طبیعی

ایالات متحده آمریکا در شمال قاره آمریکا در نیم‌کره شمالی زمین واقع است. آمریکا بعد از روسیه و کانادا سومین کشور پهناور دنیاست. به طور تقریبی، کشور آمریکا، شش برابر بزرگ‌تر از ایران است. این کشور 50 ایالت دارد که از این 50 ایالت 48 ایالت همجوار و 2 ایالت آلاسکا و هاوایی جدا از سایر ایالات هستند. بزرگترین ایالت آمریکا، آلاسکا و کوچکترین آن رودآیلند است. آمریکا از سمت شمال با کانادا و از جنوب با مکزیک مرز مشترک دارد و در آلاسکا با روسیه مرز مشترک آبی دارد. آمریکا از شرق و جنوب شرقی به اقیانوس اطلس و از سمت غرب به اقیانوس آرام منتهی می‌شود. کشور ایالات متحده آمریکا در مجموع ۹٬۸۲۶٬۶۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که البته ۴۷۰ هزار کیلومتر آن را جزایر پراکنده و تحت قلمرو آمریکا در اقیانوس آرام و دریای کارائیب تشکیل می‌دهند. مناطق جغرافیایی ایالات متحده آمریکا را می‌توان به شش بخش تقسیم کرد: نیوانگلند، ایالت‌های ساحلی اقیانوس اطلس، ایالت‌های جنوبی، ایالت‌های غرب میانه (مید وست)، ایالت‌های جنوب غربی آمریکا و ایالت‌های غربی.

تنوع گونه‌های زیستی

محیط زیست ایالات متحده از مناطق استوایی گرفته تا مناطق سرد شمالی تنوع دارد و این موضوع موجب گستردگی گونه‌های طبیعی در این کشور شده ‌است. ایالت کالیفرنیا زیستگاه بزرگ‌ترین و تنومندترین و قدیمی‌ترین درختان دنیا و زیستگاه گونه‌های جانوری فراوانی است و بیشتر گونه‌های جانوری در ایالات متحده متعلق به مناطق مرطوب مانند زمین‌های باتلاقی ایالت فلوریدا و جنگل‌های کالیفرنیا است. عقاب سرسفید (Bald eagle) از سال ۱۷۸۲ نماد ملی کشور آمریکا محسوب می‌شود.

کوهستان‌ها

کشور آمریکا سه رشته کوه اصلی دارد: رشته ‌کوه آپالاش (Appalachian Mountains) که در شرق آمریکا است و به کوهستان کوهنوردی مشهور است. این رشته کوه از کانادا تا شرق ایالت آلاباما گسترده است. کوه‌های راکی (The Rocky Mountains) که در شمال غرب آمریکا است. این رشته کوه از غرب کانادا تا نیومکزیکو در جنوب غرب ایالات متحده گسترده است. این رشته کوه مکان زندگی حیوانات و گیاهان گوناگون است و مردم برای کوهنوردی، تماشای مناظر و پارک‌های ملی به این رشته کوه می‌روند. رشته کوه سیرا نوادا (Sierra Nevada) که در شرق ایالت کالیفرنیا در آمریکا است، سومین رشته کوه اصلی آمریکا است. این رشته کوه معروف به رشته کوه برفی است و جوان‌ترین رشته کوه آمریکا محسوب می‌شود.

دریاچه‌ها و رودخانه‌ها

دریاچه‌های بزرگ (Great Lakes) به مجموعه پنج دریاچه گفته می‌شود که در مرز شرقی ایالات متحده و کانادا قرار دارند و از بزرگ‌ترین منابع آب شیرین دنیا محسوب می‌شوند. این پنج دریاچه عبارتند از: دریاچه هیوران، ایری، میشیگان، سوپریور و انتاریو. رودخانه می‌سی‌سی‌پی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا است. این رودخانه به رودخانه میزوری منتهی می‌شود و نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکا دارد. قسمتی از آبشار نیاگارا نیز در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و از جاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به شمار می رود.

کویرها

بخش غربی آمریکا پر از دره، صخره و تل‌های شنی است که معروف‌ترین آنها وایت سندز (White sands) در نیومکزیکو است. در کالیفرنیا دره مرگ (Death Valley) پست‌‌ترین، خشک‌ترین و گرم‌ترین نقطه آمریکا و یکی از گرم‌ترین مناطق جهان است. در جنوب غربی آمریکا هم دشت‌ها و صحراهایی بکر وجود دارد که از جاذبه‌های طبیعی این کشور محسوب می‌شود.

آب و هوا

آب و هوای کشور آمریکا به دلیل گستردگی و پهناوری از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و هر منطقه آب و هوای مخصوص به خود را دارد. در کل می‌توانیم آمریکا را کشوری با آب و هوای معتدل بدانیم؛ اما هر منطقه آب و هوای خود را دارد. به طور کلی مناطق جغرافیایی آمریکا را از نظر آب و هوا به پنج دسته تقسیم می‌کنیم:

  • مناطق جنوب غربی: این مناطق، بیابانی هستند و آب و هوایی بسیار گرم و خشک دارند. دما در این مناطق هنگام تابستان تا 100 درجه نیز می‌رسد. هرچه به سمت مرکز برویم، هوا نیمه-بیابانی می‌شود و از شدت گرما و خشکی کاسته می‌شود.
  • ایالات شرقی در مجاورت با اقیانوس اطلس: این ایالات آب و هوایی نیمه استوایی (نیمه-حاره‌ای) و مرطوب دارند. این ایالات خلیجی مانند کالیفرنیا آب و هوایی مدیترانه ای دارند؛ یعنی تابستان‌هایی گرم و مرطوب و زمستان‌هایی خنک دارند.
  • دشت‌های جنوبی، غرب میانه، سواحل شرقی: این مناطق آب و هوایی معتدل و نیمه-خشک دارند، با تابستان‌هایی طولانی و گرم و زمستان‌هایی سرد و خنک. در مناطق غرب میانه آب و هوا به شدت متغیر است و می‌تواند خیلی گرم یا خیلی سرد شود. بخش‌های جنوبی و جنوب غربی آب و هوا گرمسیری و استوایی (حاره ای) است.
  • ایالات شمالی و شمال دشت بزرگ (Great Plains): این مناطق آب و هوای بسیار سرد و مرطوب دارند. این مناطق چهار فصل هستند. هر چه مناطق به کانادا نزدیک‌تر باشند، سردتر و هرچه به مرکز دشت بزرگ نزدیک‌تر شوند، از سردی کم‌تر شده و هوا معتدل‌تر می‌شود.
  • ایالات غربی در مجاورت با اقیانوس آرام: این مناطق آب و هوایی اقیانوسی دارند و چهار فصل هستند. زمستان‌ها خنک و تابستان‌ها گرم و مرطوب است. در هر چهار فصل باران می‌بارد.
بخش قبل
معرفی جغرافیای ایالات متحده
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان