معرفی نظام آموزشی کشور بلژیک

معرفی نظام آموزشی کشور بلژیک

Educational System

نظام آموزشی بلژیک

Educational System of Belgium

قوانین نظام آموزشی در بلژیک توسط سه جامعه (community) تنظیم می‌شود: جامعه فلمیش‌زبان، فرانسوی‌زبان و آلمانی‌زبان. این نظام‌های آموزشی تا حدودی شبیه به هم هستند و تنها تفاوت‌های جزئی دارند. دولت فدرال هیچ دخالتی بر این قوانین ندارند و هر استانی وزارت آموزش و پرورش خود را دارد. در این کشور، سه نوع مدرسه وجود دارد: مدارسی که جوامع مالک آن هستند، مدارس عمومی و مدارس رایگان. مدارس رایگان، رویکردی مذهبی (کاتولیکی) دارند و بیشترین تعداد مدرسه و دانش‌آموزان مربوط به این نوع مدارس می‌شوند. همه کودکان موظف هستند از 6 سالگی تحصیل را شروع کنند. تحصیل اجباری تا 18 سالگی است. نظام آموزشی به طور کلی به سه دوره تقسیم می‌شود: تحصیلات ابتدایی، تحصیلات متوسطه و تحصیلات عالی.

تحصیلات ابتدایی (basisonderwijs)

تحصیلات ابتدایی شامل دو مقطع پیش دبستانی و دبستان است. مدارس مقطع پیش دبستانی برای تمام کودکان از سن دو سال و نیم تا 6 سال رایگان است. هدف این مقطع، تقویت مهارت‌های شناختی، توانایی بیان نظرات، تقویت خلاقیت و استقلال فردی بچه‌هاست. اگرچه این مقطع اجباری نیست، اما بیش از 90% کودکان به مهدکودک می‌روند.
مقطع ابتدایی شامل 6 سطح است و واحدهای درسی معمولا در همه مدارس یکسان است. این مدارس رایگان هستند. مقطع ابتدایی در بلژیک به سه دوره (graden) تقسیم می‌شود:

  • دوره اول (سال اول و دوم ابتدایی)
  • دوره دوم (سال سوم و چهارم ابتدایی)
  • دوره سوم (سال پنجم و ششم ابتدایی)

آموزش در این مقطع نسبتا سنتی است، دروس روی خواندن، نوشتن و ریاضی تمرکز دارد و درس‌های دیگری از قبیل زیست‌شناسی، موسیقی، تعلیمات دینی و تاریخ نیز آموزش داده می‌شود. مدارس از هشت و نیم صبح شروع و تا سه و نیم بعد از ظهر ادامه دارد. بچه‌ها یک ساعت و نیم در طول روز ساعت ناهار و تفریحات دارند. مدارس منطقه فلمیش در بروکسل و سایر شهرهای نزدیک به مرز زبانی موظف هستند در سال اول و دوم زبان فرانسه به بچه‌ها بیاموزند. به همین شکل، مدارسی که در منطقه فرانسوی زبان هستند نیز باید در مدرسه به بچه‌ها درس زبان هلندی یا آلمانی یا انگلیسی بیاموزند. در مناطق آلمانی نشین نیز دروس فرانسه اجباری است. در این مقطع مدارس رایگان و مدارس خصوصی وجود دارد که بیشتر پدر و مادرها کودکانشان را به مدارس رایگان می‌فرستند.

مقطع متوسطه (secundair onderwijs)

بعد از اتمام مقطع ابتدایی در سن 12 سالگی، دانش‌آموزان وارد مقطع متوسطه می‌شوند. در این مقطع باید برحسب آینده شغلی دلخواه، سطح مهارت و نمره‌هایشان رشته خاصی را انتخاب کنند. مقطع متوسطه نیز مانند ابتدایی به سه دوره (graden) تقسیم‎بندی می‌شود:

  • دوره اول (سال اول و دوم متوسطه)
  • دوره دوم (سال سوم و چهارم متوسطه)
  • دوره سوم (سال پنجم و ششم متوسطه)

در دوره اول، دانش‌آموزان دروس و مهارت‌های عمومی و پایه کسب می‌کنند و می‌توانند دروس تخصصی محدودی (مثلا زبان لاتین، ریاضیات پیشرفته و تکنولوژی) نیز داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود دانش‌آموزان در تصمیم گیری خود برای انتخاب رشته در دوره دوم و سوم راحت‌ترعمل کنند. در این دو دوره، دانش‌آموزان دروس اختیاری مانند اقتصاد، زبان یونانی، لاتین، ریاضیات و علوم پیشرفته انتخاب می‌کنند و به صورت فوق برنامه این دروس را مطالعه می‌کنند. مدارس بلژیک در این مقطع به چهار دسته تقسیم می‎شوند:

  • دبیرستان‌های عمومی (ASO): در این مدارس، دروس پایه و اصلی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و آنها را برای دانشگاه آماده می‌کند. بعد از پایان شش سال تحصیل در این دبیرستان‎ها، دانش‌آموزان جذب دانشگاه‌ها و کالج‌ها می‌شوند. رشته‌های این دبیرستان عبارتند از: لاتین و یونانی باستان، زبان‌های مدرن، علوم (شیمی، فیزیک، زیست‌شناسی و جغرافیا)، ریاضی، اقتصاد و علوم انسانی (روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، رسانه).
  • دبیرستان‌های فنی (TSO): این دبیرستان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: TTK (رشته‌های فنی) و STK (رشته‌های عملی). در هر دو دبیرستان رشته‌های ریاضی، زبان، تاریخ، علوم و جغرافیا تدریس می‌شود اما برخلاف دبیرستان‌های عمومی، تاکید اصلی‌شان روی این دروس نیست. در این مدارس، جنبه عملی دروس بیشتر مدنظر است تا جنبه نظری و تئوریک. بعد از اتمام شش سال تحصیل، دانش‌آموزان یا جذب بازار کار یا وارد دانشگاه‌های فنی می‌شوند. رشته‌هایی نظیر مدیریت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهداشت، آموزش، بازرگانی، مهندسی یا روابط بین‌الملل در این دبیرستان‌ها ارائه می‌شود.
  • دبیرستان‌های حرفه‌ای (BSO): در این دبیرستان‌ها تمرکز روی رشته‌های عملی و فرصت‌های شغلی است. رشته‌هایی نظیر نجاری، مکانیکی، جواهرسازی و بنایی در این دبیرستان‌ها آموزش داده می‌شود. این دبیرستان‎ها، تنها مدارسی هستند که دانش‌آموزان بعد از پایان تحصیل اجازه تحصیل در دانشگاه‌ها را ندارند. بعد از شش سال تحصیل، دانش‌آموزان می‌توانند یک یا دو سال دیگر به صورت تخصصی در رشته خود تحصیل کنند و مدرک دیپلم یا گواهینامه کسب کنند.
  • دبیرستان‌های هنر (KSO): این دبیرستان‎ها حد وسط دبیرستان‌های عمومی و فنی هستند و رشته‌هایی نظری-عملی مانند هنر، هنرهای نمایشی و هنرهای بصری ارائه می‌دهند. رشته‌هایی نظیر رقص (مدارس باله)، بازیگری، هنرهای موسیقیایی و گرافیکی در این دبیرستان‌ها تدریس می‌شود. بعد از شش سال تحصیل در این دبیرستان‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند به دانشگاه موسیقی، هنرهای نمایشی یا باله بروند.

تحصیلات عالی (hoger onderwijs)

تحصیلات عالی در بلژیک معمولا توسط دو جامعه فلمیش و فرانسوی اداره و مدیریت می‌شود. آلمانی‌زبان‌ها معمولا به دانشگاه‌های فرانسوی می‌روند یا برای ادامه تحصیل به آلمان می‌روند.
جامعه فلمیش‌زبان (منطقه فلاندرز) پنج دانشگاه (universiteiten) و کالج‌های دانشگاهی متعددی دارد. جامعه فرانسوی‌زبان شش دانشگاه و دو نوع کالج دانشگاهی دارد که عبارتند از: Hautes écoles و Écoles supérieures des Arts.

پذیرش در موسسات آموزش عالی

در بلژیک، همه دانش‌آموزانی که مقطع متوسطه را (به جز در دبیرستان‌های حرفه‌ای) گذرانده باشند، می‎توانند با توجه به علایق و مهارت‌ها در هر دانشگاه یا کالجی شرکت کنند. این موضوع چهار استثنا دارد:

  • دانش‌آموزانی که بخواهند پزشکی و دندانپزشکی بخوانند باید در کنکوری که توسط دولت برگزار می‌شود شرکت کنند. این آزمون از سال 1990 در جامعه فلمیش و در سال 2017 در جامعه فرانسوی زبان بلژیک رایج شده است (کنکور دانشجویان آلمانی به زبان آلمانی برگزار می‌شود).
  • دانش‌آموزانی که بخواهند در رشته‌های عملی هنر شرکت کنند، باید در آزمون عملی که هر دانشکده یا کالج برگزار می‌کند نمره قبولی کسب کنند.
  • برای تحصیل در رشته مهندسی، دانش‌آموزان باید در آزمون ریاضی شرکت کنند. این آزمون در جوامع فلمیش برداشته شده اما در جوامع فرانسوی زبان همچنان روی کار است.
  • برای رشته‌های مدیریت، هر دانشگاه برای جذب دانشجو آزمون برگزار می‌کند که موضوع آزمون‌ها دانش عمومی و دانش ابتدایی در رشته تخصصی است.

مدارک دانشگاهی

در بلژیک در مقطع تحصیلات عالی، این مدارک به دانشجویان ارائه می‌شود:

  • مدرک gegradueerde که بعد از دوره سه ساله در کالج‌های فنی حرفه‌ای به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • مدرک kandidaat که بعد از پایان دو سال اول تحصیل در دانشگاه (یا سه سال در رشته پزشکی) به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • مدرک licentiaat که بعد از پایان دو سال آخر تحصیل در دانشگاه (یا سه سال در رشته‌های مهندسی شهری یا وکالت، 4 سال برای پزشکی) به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • مدرک DEA که معادل مدرک کارشناسی ارشد است و در دانشگاه‌های فرانسوی زبان بعد از دو سال تحصیل به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • مدرک کارشناسی (bachelor) که بعد از سه سال تحصیل به دانشجویان ارائه می‌شود. این مدرک به سه نوع تقسیم‌بندی می‌شود:
  • کارشناسی حرفه‌ای (professionele bachelor) که توسط کالج‌های دانشگاهی ارائه می‌شود؛
  • کارشناسی آکادمیک (academische bachelor) که دانشگاه‌ها و برخی کالج‌ها ارائه می‌دهند. با این مدرک دانشجویان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند؛
  • مدرک Banaba که نوعی مدرک فنی و حرفه‌ای پیشرفته است و بعد از کسب تخصص در رشته فنی به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • مدرک کارشناسی ارشد (Manama) بعد از گذراندن دو سال به دانشجویان ارائه می‌شود.
  • مدرک دکترا (PhD) تنها توسط دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و اکثریت پژوهش محور هستند (به جز رشته‌های هنر).
بخش قبل
معرفی نظام آموزشی کشور بلژیک
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری فرانسه لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان