معرفی جغرافیای بلژیک

معرفی جغرافیای بلژیک

Geography

جغرافیای بلژیک

Geography of Belgium

پادشاهی بلژیک، کشوری در غرب اروپا است که از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ، از جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مرز مشترک دارد. این کشور 30,528 کیلومتر مربع مساحت دارد و کشوری نسبتا کوچک محسوب می‎شود. 44.1% زمین‌های این کشور مختص کشاورزی و 22.4 درصد آن جنگل است. بیشتر جمعیت در دو سوم شمالی کشور متمرکز هستند. بخش‌های جنوب شرقی جمعیت کمتری دارند. این کشور، نسبت به سایر کشورهای اروپایی، بیشترین جمعیت شهرنشین را دارد و تقریبا 97% مردمش شهرنشین هستند. رشد زیاد جمعیت شهرنشین این کشور را با مشکلات جدی محیط زیستی مواجه کرده است. این کشور آلودگی هوا و آب دارد و آب آشامیدنی مردمش نسبت به سایر کشورهای پیشرفته اروپایی از کیفیت کمتری برخوردار است.

مناطق جغرافیایی

بلژیک سه منطقه جغرافیایی مهم دارد:

  • دشت ساحلی در شمال غربی: این دشت ساحلی عمدتاً از تپه‌های شنی و پُلدرها (زمین‌های خشک‌شده از دریا) تشکیل شده است.
  • فلات مرکزی: این منطقه زمینی روان، و پیش رونده دارد که دره‌های حاصلخیز را در برمی‌گیرد و توسط زهکشی‌های متعددی آبیاری می‌شود. در اینجا همچنین می‌توان زمین‌های سخت‌تری را یافت که شامل غارها و تنگه‌های کوچک می‌شود.
  • کوه‌های آردن (Ardennes) در جنوب شرقی: این منطقه پوشیده از جلگه‌های جنگلی است که بسیار صخره‌ای‌ و نامناسب برای کشاورزی است، این منطقه تا شمال فرانسه وسعت یافته‌اند. مرتفع‌ترین نقطه بلژیک به نام سیگنال دبوگلانژ (signsl de Boglange) دراین منطقه قرار دارد.

رودخانه‌ها و دریاچه‌ها

تمام آب‌های بلژیک از دریای شمال سرچشمه می‌گیرند، به غیر از شهر مومینی (Momignies) که آب‌هایش از رود اویس سرچشمه می‌گیرد و در کانال انگلیس می‌ریزد. سه رود اصلی در بلژیک وجود دارد:

  • رود شلده (Schelde ) که 200 کیلومتر از 350 کیلومتر آن از بلژیک می‌گذرد و طولانی‌ترین رود این کشور است.
  • رود میوز (Meuse) که 925 کیلومتر طول دارد و از بلژیک و هلند می‌گذرد و به دریای شمال می‌ریزد.
  • رود ایسر (Yser) که 50 کیلومتر از 78 کیلومتر آن از کشور بلژیک می‌گذرد.

کوه‌ها

مرتفع‌ترین نقطه بلژیک سیگنال دبوگلانژ (signsl de Boglange) نام دارد که 694 متر بالاتر از سطح دریا است. سایر کوه‌های بلژیک دو کوه کملبرگ (Kemmelberg) با 159 متر ارتفاع و کوپنبرگ (Koppenberg) با 77 متر ارتفاع هستند که هر دو از پیست‌های دوچرخه سواری تورهای دوچرخه سواری معروف جهانی هستند.

آب و هوا

بلژیک مانند اکثر کشورهای اروپای شمالی اقلیم اقیانوسی دارد و کشوری با آب و هوای معتدل است؛ زمستان‎های نسبتا سرد و بهار و تابستان‌های خنک دارد. در فصل پاییز هوا اغلب ابری و بارانی و مرطوب است. در اغلب فصول سال میزان قابل‌توجهی از باران در اغلب شهرهای آن باریده می‌شود.

بخش قبل
معرفی جغرافیای بلژیک
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری فرانسه لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان