معرفی ایالات کشور آلمان

معرفی ایالات کشور آلمان

States

ایالات آلمان

States of Germany

جمهوری فدرال آلمان از 16 ایالت تشکیل شده است که به آلمانی land یا Bundesland گفته می‌شود. سیزده ایالت متشکل از چندین شهر و روستا است و 2 ایالت برلین و هامبورگ فقط یک شهر هستند. ایالت برمن نیز دارای دو شهر است. در ادامه با این 16 ایالت بیشتر آشنا می‌شویم:

  1. ایالت بایرن (Bayern) بزرگ‌ترین ایالت آلمان واقع در جنوب کشور است. پایتخت این ایالت شهر مونیخ است که سومین شهر پرجمعیت آلمان محسوب می‌شود. ایالت بایرن از جنوب با اتریش و از شرق با چک مرز مشترک دارد.
  2. ایالت نیدرزاکسن (Niedersachsen) دومین ایالت وسیع واقع در شمال غرب آلمان است. شهر هانوفر پایتخت این ایالت است.
  3. ایالت بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) سومین ایالت بزرگ آلمان است. پایتخت این ایالت شهر اشتوتگارت است. این ایالت از پیشرفته‌ترین ایالات در زمینه صنعت و فناوری و توسعه و تحقیق است.
  4. ایالت نوردراین-وستفالن (Nordrhein-Westfalen) چهارمین ایالت از نظر وسعت جغرافیایی است. این ایالت پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان است. پایتخت این ایالت شهر دوسلدورف و معروف‌ترین شهر آن کلن است.
  5. ایالت براندنبورگ (Brandenburg) بعد از اتحاد آلمان غربی و شرقی در شمال شرق آلمان تشکیل شد. این ایالت تراکم جمعیتی نسبتا کمی دارد. پایتخت این ایالت شهر پوتسدام است که هم‌مرز برلین پایتخت آلمان است.
  6. ایالت مکلنبورگ-فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern) در شمال شرقی آلمان واقع است. پایتخت این ایالت شهر شورین است.
  7. ایالت هسن (Hessen) در غرب آلمان واقع است. پایتخت این ایالت ویسبادن و بزرگ‌ترین شهر آن فرانکفورت است که مرکز اقتصاد آلمان به شمار می‌رود.
  8. ایالت زاکسن-آنهالت (Sachsen-Anhalt) هشتمین ایالت آلمان از لحاظ مساحت است. شهر ماگدبورگ پایتخت این ایالت است. این ایالت تا قبل از سال 1990 بخشی از آلمان شرقی به حساب می‌آمد.
  9. ایالت راینلاند-فالتس (Rheinland-Pfalz) در غرب آلمان است. پایتخت این ایالت شهر ماینتس است. این ایالت نیم قرن تحت سلطه متفقین بود.
  10. ایالت زاکسن (Sachsen) در شرق آلمان است و از شرق با لهستان مرز مشترک دارد. شهر درسدن مرکز این ایالت است.
  11. ایالت تورینگن (Thüringen) در مرکز آلمان واقع است و شهر ارفورت پایتخت این ایالت است. این ایالت خود به هفده بخش تقسیم‌بندی می‌شود.
  12. ایالت شلسویگ-هولشتاین ( Schleswig-Holstein) واقع در شمال آلمان است. مرکز این ایالت شهر کیل است.
  13. ایالت زارلند (Saarland) یک ایالت کوچک در جنوب غربی آلمان واقع است. زاربروکن پایتخت این ایالت است. این ایالت با فرانسه مرز مشترک دارد.
  14. ایالت برلین (Berlin) پایتخت کشور آلمان و بزرگ‌ترین شهر آلمان است. این ایالت از یک شهر تشکیل شده است.
  15. ایالت هامبورگ (Hamburg) دومین شهر بزرگ آلمان و مانند برلین یک شهر ایالتی است. این شهر سومین شهر بندری بزرگ اروپا محسوب می‌شود.
  16. ایالت برمن (Bremen) تنها از دو شهر برمن و برمرهافن تشکیل شده است. مرکز این ایالت شهر برمن است. شهر برمن در دو سمت رودخانه وزر در شمال غربی آلمان واقع است.

شهرهای مهم

در این قسمت با 10 شهر پرجمعیت کشور آلمان آشنا می‌شویم:

  • برلین (Berlin) پایتخت کشور آلمان و یک شهر ایالتی است. این شهر پرجمعیت‌ترین شهر آلمان و به تنهایی یک ایالت است. جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، برلین را به یکی از مراکز فرهنگی جهان تبدیل کرده است.
  • هامبورگ (Hamburg) دومین شهر پرجمعیت آلمان و مانند برلین شهر ایالتی است. شهر هامبورگ سومین بندر بزرگ در اروپا است. این شهر یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران در اروپا و جهان است.
  • مونیخ (München) سومین شهر پرجمعیت آلمان است. این شهر مرکز ایالت بایرن است. شهر مونیخ برای جشن‌ها و مراسم فرهنگی مختلفش مشهور است و گردشگران زیادی را سالانه به خود جذب می‌کند. این شهر آب و هوایی بسیار عالی و طبیعت زیبایی دارد.
  • کلن (Köln) چهارمین شهر بزرگ آلمان و در ایالت نوردراین-وستفالن واقع است. شهر کلن یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آلمان است. این شهر جمعیت مهاجر زیادی را در خود جای داده است.
  • فرانکفورت (Frankfurt) یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ایالت هسن در آلمان است. مناطق روستایی و حومه شهر فرانکفورت مشهور است. این شهر به دلیل وجود بانک مرکزی اروپا یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی اروپا محسوب می‌شود.
  • اشتوتگارت (Stuttgart) پایتخت ایالت بادن-ووتمبرگ در جنوب غربی آلمان است. کارخانه‌های خودروسازی مرسدس، بنز و پورشه در شهر اشتوتگارت واقع هستند.
  • دوسلدورف (Düsseldorf) پایتخت ایالت نوردراین-وستفالن و هفتمین شهر پرجمعیت آلمان است. این شهر برای مدارس هنرش بسیار مشهور است.
  • دورتموند (Dortmund) یک شهر مستقل و مرکز اداری، تجاری و فرهنگی منطقه رور آلمان است. دورتموند یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی آلمان و مرکز معادن ذغال سنگ و فولاد است.
  • اسن (Hessen) یکی از شهرهای ایالت نوردراین-وستفالن آلمان است که در منطقه رور واقع است. شهر اسن شهری صنعتی محسوب می ‌شود و معادن ذغال سنگ و فولاد بسیاری دارد.
  • لایپزیگ یا لایپزیش (Leipzig) از شهرهای مهم شرقی آلمان واقع در ایالت زاکسن است. دانشگاه لایپزیگ از قدیمی‌ترین ومعتبرترین دانشگاه‌های جهان است. پدر علم روانشناسی تجربی، ویلهلم وونت، اهل لایپزیگ بود.
بخش قبل
معرفی ایالات کشور آلمان
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری آلمانی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان