مناطق و ایالت‌های سوئیس

مناطق و ایالت‌های سوئیس

Regions


کانتون‌های سوئیس

Cantons of Switzerland

کنفدراسیون سوئیس ( Swiss Confederation) از 26 قسمت تشکیل شده که به آنها کانتون (Canton) گفته می‌شود. این کانتون‌ها هر کدام دارای دولت خود هستند و زیر نظر دولت فدرال سوئیس دارای اختیارات سیاسی هستند. واژه کانتون از زبان فرانسه وارد سوئیسی شده است و معادل ایالت یا استان است. از سال 1648 تا تشکیل دولت فدرال در سال 1848، هر یک از کانتون‌ها دولت جدا، پرچم جدا و ارتش خود را داشتند. در جدول زیر ده کانتون‌ اصلی سوئیس و اطلاعاتی درباره آنها آمده است:

نام کانتون مرکز زبان رسمی
زوریخ (Zürich) زوریخ آلمانی
برن (Bern) برن آلمانی، فرانسوی
لوسرن (Luzern) لوسرن آلمانی
اوری (Uri) الدورف (Altdorf) آلمانی
اشووتس (Schwyz) اشووتس آلمانی
ابوالدن (Obwalden) سرنان (Sarnen) آلمانی
نیدوالدن (Nidwalden) اشتانس (Stans) آلمانی
گلاروس (Glarus) گلرو (Glarus) آلمانی
فریبورگ (Fribourg) فریبورگ آلمانی، فرانسوی
ژنو (Geneva) ژنو فرانسوی

شهرهای مهم

در این بخش به صورت اجمالی نگاهی به 6 شهر پرجمعیت و مهم سوئیس می‌اندازیم:

  • زوریخ (Zurich) بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر سوئیس و مرکز کانتون زوریخ است. این شهر پایتخت بانکداری سوئیس است و مهم‌ترین قطب اقتصادی این کشور محسوب می‌شود و از زیباترین شهرهای سوئیس در منطقه کوهستانی آلپ است. این شهر 366.000 نفر جمعیت دارد و از لحاظ فرهنگی، خرید و غذاهای لذیذ شهرت جهانی دارد. بزرگترین دانشگاه سوئیس (دانشگاه زوریخ) در این شهر قرار دارد.
  • ژنو (Geneva) با داشتن 177.000 نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت سوئیس است. شهروندان این شهر به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. این شهر مقر آژانس سازمان ملل متحد و میزبان تعداد زیادی از نهادهای بین‌المللی در جهان است. معماری این شهر از جاذبه‌های توریستی سوئیس محسوب می‌شود.
  • بازل (Basel) با داشتن 165.000 نفر سومین شهر پرجمعیت سوئیس است. مردم این شهر به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. اقتصاد این شهر حول بانکداری و تولید مواد شیمیایی و داروسازی می‌گردد. این شهر هم با فرانسه، هم با آلمان هم‌مرز است.
  • برن (Bern) با داشتن 140.000 نفر چهارمین شهر سوئیس از لحاظ جمعیت است. این شهر جزو میراث فرهنگی یونسکو است و پر از موزه‌ها، باغ‌ها، روستاهای قدیمی و پارک است. زبان رسمی در برن، آلمانی است اما زبان شفاهی مردم نوعی از لهجه آلمانی به نام آلمانی برنی (Bären Deutsch) است.
  • لوزان (Lausanne) پنجمین شهر پرجمعیت سوئیس، 129.000 نفر جمعیت فرانسوی-زبان دارد. این شهر مرکز کانتون وو (Vaud) است. این شهر مقر کمیته بین‌المللی المپیک است. دانشگاه لوزان، از معتبرترین دانشگاه‌های جهان در این شهر قرار دارد.
  • لوسرن (Lucerne) مرکز ایالت لوسرن در کشور سوئیس، با داشتن 77.000 نفر جمعیت ششمین شهر پرجمعیت سوئیس است. مردم این شهر به زبان آلمانی صحبت می‌کنند. این شهر از لحاظ اقتصادی، حمل و نقل و مسافربری و رسانه شهرت دارد.
بخش قبل
مناطق و ایالت‌های سوئیس
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان