معرفی جغرافیای سوئیس

معرفی جغرافیای سوئیس

Geography

جغرافیای سوئیس

Geography of Switzerland

سوئیس کشوری نسبتا کوچک در مرکز اروپا است. این کشور از شمال با آلمان، از شرق با اتریش و لیختنشتاین، از جنوب با ایتالیا و از غرب با فرانسه مرز مشترک دارد. سوئیس 41.277 کیلومتر مربع مساحت دارد. این کشور کوهستانی است و علاوه بر کوهستان آلپ، قله‌های بلند بسیاری دارد. در جنوب سوئیس کوهستان آلپ و در شمال غربی آن کوهستان ژورا (Jura) قرار دارد. در مرکز سوئیس، یک فلاتی با تپه‌ها و دشت‌ها و رودخانه‌های فراوان وجود دارد. 38.7% زمین‌های سوئیس، مختص کشاورزی است و 31.5% آن جنگل است.

تقسیم‌بندی جغرافیایی

سوئیس از لحاظ جغرافیایی به سه بخش تقسیم‌بندی می‌شود: کوه‌های آلپ، منطقه «میتلند» یا فلات مرکزی و کوه‌های ژورا در شمال غرب و در مرز فرانسه.

کوهستان‌ها

تقریبا 20% رشته‌کوه آلپ در کشور سوئیس قرار دارد. این کشور تقریبا 17 قله با ارتفاع 4000 متر بالاتر از دریا و قله‌های بیشتری با ارتفاع 2000 تا 4000 متری دارد. معروف‌ترین قله‌ها در منطقه وله (Valais) قرار دارند، مانند:

  • کوه ماترهورن (Matterhorn)، یکی از بلندترین قله‌های آلپ در مرز سوئیس و ایتالیا، از خطرناک‌ترین کوه‌ها برای کوهنوردی است. این کوه هرمی شکل است و چهار وجه آن رو به چهار جهت جغرافیایی قرار دارد. با وجود اینکه این کوه بلندترین قله سوئیس نیست، اما از این کوه به عنوان نماد کشور سوئیس و نماد رشته کوه آلپ یاد می‌شود.
  • توده‌کوه مونته روزا (Monte Rosa) یا به زبان سوئیسی Dufourspitze که بلندترین قله کشور و دومین قله بلند آلپ است است و در بخش شرقی آلپ قرار دارد.
  • وایسهورن (Weisshorn) کوهی در منطقه وله است و از مرتفع‌ترین کوه‌های آلپ به حساب می‌آید (تقریبا هم ارتفاع با کوه ماترهورن است).
  • کوه گران کمبن (Grand Combin) از کوه‌های آلپ و در غرب سوئیس واقع است. این قله با ارتفاع 4314 متری دومین قله برجسته رشته کوه آلپ است.
  • کوهستان ژورا (Jura) رشته کوهی وسیع است که از کشورهای فرانسه، سوئیس و آلمان می‌گذرد. در این رشته کوه پیست‌های اسکی و دوچرخه سواری وجود دارد و چشمه‌های آب زیرزمینی فراوانی در آن به چشم می‌خورد.

گردنه‌ها (Mountain passes)

بسیاری از گردنه‌های کوهستان آلپ که بخش‌های شمالی و جنوبی اروپا را به هم متصل می‌کند در سوئیس قرار دارند. بسیاری از این گردنه‌ها در زمستان‌ها به دلیل شرایط جوی بسته می‌شوند. این گردنه‌ها از جاذبه‌های گردشگری سوئیس است و سالانه گردشگران زیادی برای رانندگی در این گردنه‌ها به سوئیس سفر می‌کنند.

یخچال‌های طبیعی (glaciers)

آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها از یخچال‌های طبیعی تامین می‌شود. این پدیده‌های جغرافیایی نقش مهمی در تولید برق دارد و بیش از نیمی از الکتریسیته سوئیس را تامین می‌کنند. بزرگ‌ترین یخچال طبیعی این کشور آلتیچ (Aletsch Glacier) نام دارد. این یخچال 23.6 کیلومتر طول دارد و 118 کیلومتر مربع مساحت دارد. یخچال تئودال (Theodul Glacier) در کوهستان ماترهورن محل برگزاری مسابقات زمستانی حتی در تابستان است!

آب و هوا

از نظر آب و هوایی، سوئیس کشوری نسبتا سرد و معتدل است. در سمت غرب، رطوبت و باد سرد از سمت اقیانوس اطلس به این کشور می‌رسد و باعث وزش باد و بارش فراوان می‌شود. در سمت شرق، آب و هوا تقریبا قاره‎ای است و دما و رطوبت کمتری وجود دارد. از طرفی، رشته کوه آلپ، که از شرق تا غرب کشیده شده، در نقش جداکننده آب و هوا عمل می‌کند. جنوب آلپ، برعکس شمال آلپ، آب و هوایش تقریبا مدیترانه‌ای است و دمای بالا و رطوبت زیاد دارد.
به طور کلی، بهار در سوئیس پرباران و خنک است. ماه آوریل در کشور سوئیس به خاطر تنوع آب و هوایی مشهور است. تابستان گرم و نسبتا خشک است و حداکثر دما تا 35 درجه سانتی گراد می‌رسد. پاییز اغلب خشک و خنک است. در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، دما ناگهان افت می‌کند و هوا به شدت سرد می‌شود. زمستان‌ها سرد و خشک است و دما در تمام بخش‌های سوئیس، مخصوصا در شب، ممکن است به صفر درجه برسد. در نزدیکی و اطراف آلپ برف فراوان می‌بارد.

بخش قبل
معرفی جغرافیای سوئیس
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان