اقتصاد و سیاست در کشور آلمان

اقتصاد و سیاست در کشور آلمان

Economy & Politics

اقتصاد و سیاست آلمان

Economy & Politics of Germany

اقتصاد آلمان

اقتصاد آلمان پنجمین اقتصاد جهان و اولین اقتصاد اروپا است. آلمان اولین صادرکننده ماشین آلات، اتومبیل، مواد شیمیایی، لوازم خانگی به همه کشورهاست. آلمان در سال 2014 با صادرات 1.13 تریلیون یورو در رتبه سومین بزرگ‌ترین صادرکننده‌های دنیا قرار گرفت. این کشور به داشتن نیروی کار حرفه‌ای و ماهر مشهور است. آلمان از بنیان‌گذاران اتحادیه اروپا و واحد پول یورو است. آلمان جزو اولین کشورهای صنعتی بوده که حاضر شده بخشی از انرژی مورد نیازش را از منابع انرژی تجدیدپذیر کسب کند. این کشور تنها 50% انرژی خود را از سوخت‌های فسیلی تامین می‌کند. اقتصاد اصلی آلمان در بخش کالا و خدمات است که 70% به تولید ناخالص ملی کمک می‎کند. صنعت و کشاورزی نیز بسیار حائزاهمیت است. بخش مهم دیگر در اقتصاد آلمان صنعت داروسازی و مواد خوراکی است که جزو ده صنعت برتر جهان است. واحد پول ملی در آلمان یورو (با نماد €) است که واحد پول 19 کشور از اتحادیه اروپا است. بعد از دلار، بیشترین چرخش از نظر توزیع ارز در جهان را دارد.

آمار اقتصادی

سال میلادی سال مالی
4.15 تریلیون دلار (2017) تولید ناخالص داخلی
2.1% (2017) رشد تولید ناخالص داخلی
50.200$ (2017) سرانه تولید ناخالص
کشاورزی: 0.6% صنعت: 30.1% خدمات: 69.3% تولید ناخالص داخلی هر بخش
1.6% (2017) تورم
16.6% (2015) جمعیت زیر خط فقر
27 (2015) شاخص جینی
45.9 میلیون نفر (2017) نیروی کار
3.8% (2017) نرخ بیکاری
42 هزار یورو، سالانه (2015) میانگین حقوق ناخالص
27 هزار یورو، سالانه (2015) میانگین حقوق خالص
بیستمین کشور در دنیا (2017) رتبه آلمان در شاخص آسانی و انجام کسب و کار
1.5$ تریلیون (2016) صادرات
1.3$ تریلیون واردات
1.3$ تریلیون سهم سرمایه‌گذاری خارجی
2 تریلیون یورو قرض ناخالص خارجی
65.7% (2017) بدهی‌های عمومی

نظام سیاسی آلمان

ساختار حکومتی آلمان جمهوری فدرال پارلمانی (Bundesrepublik Deutschland) است که متشکل از سه دستگاه قانون‌گذاری، اجرایی و قضایی است. هر 16 ایالت به صورت مستقل و تحت نظر دولت مرکزی اداره می‌شود. به مسئول اداره هر ایالت نخست وزیر (Ministerpräsident) گفته می‌شود.

صدراعظم

رئیس دولت رئیس جمهور است که در آلمان بیشتر نقش تشریفاتی دارد. در راس حکومت صدراعظم قرار دارد که سیاست‌های اصلی حکومت را مشخص می‌کند و به نوعی رهبر کشور است. کابینه یا حکومت متشکل از صدراعظم و وزرا است. صدراعظم باید عضو مجلس باشد. نقش صدراعظم معادل نخست وزیر در کشورهای دیگر است. صدر اعظم کنونی آلمان آنگلا مرکل، نخستین صدراعظم زن آلمان است که سه دور متوالی این مسئولیت را به عهده داشته است. اولین صدر اعظم آلمان اتوفون بیسمارک بود.

رئیس جمهور

مقام رئیس جمهور (Bundespräsident) و رئیس بودنستاگ در حالت تشریفاتی از صدراعظم بالاتر است اما درعمل قدرت اصلی سیاست کشور به دست صدراعظم است. انتخاب رئیس جمهور در آلمان توسط همایش اتحادیه (Bundesversammlung) یا اجلاس فدرال انجام می‌گیرد. این اجلاس متشکل است از همه نمایندگان بوندستاگ به علاوه نمایندگان برگزیده مجلس‌های ایالتی (که تعدادشان برابر با نمایندگان بوندستاگ است). ممکن است نمایندگان برگزیده مجلس‌های ایالتی سیاستمدار و عضو مجلس نیز نباشند و چهره‌ای فرهنگی و هنری عضو حزب خاصی باشند. اعضای این هیئت در مجموع هزار نفر می‌شوند. این افراد با رای مخفی بدون مناقشه و بحث به کاندیدای مورد نظر خود رای می‌دهند. رئیس جمهور کنونی که در سال 2017 انتخاب شد فرانک والتر اشتاین مایر است. محل اقامت رئیس جمهور کاخ بلویو (Bellevue Palace) در شهر برلین است. از وظایف رئیس جمهور می‌توان به این موارد اشاره کرد: پیشنهاد دادن فردی به عنوان صدراعظم، لغو بوندستاگ، ترویج قانون، روابط خارجی و بخشش‌ها و اعطاها.

بوندستاگ

بوندستاگ ( Deutscher Bundestag) پارلمان اصلی و مرکزی جمهوری فدرال آلمان است. این مجلس در ساختمان رایشستاگ (Reichstagsgebäude) در برلین برگزار می‌شود. تعداد نمایندگان در این مجلس ثابت نیست ولی حداقل تعداد 598 نماینده است. مجلس کنونی در آلمان 630 نماینده دارد. هر نماینده در دوره‌ای چهار ساله توسط مردم انتخاب می‌شود. بوندستاگ وظیفه تصویب قوانین و قراردادهای بین المللی و بودجه کشور را بر عهده دارد. هر نماینده مجلس خود را عضو یکی از احزاب آلمان می‌داند و مطابق با خط مشی سیاسی حزب خود پیش می‌رود. از سایر وظایف نمایندگان بوندستاگ انتخاب صدراعظم و نظارت بر کار حکومت است. برخلاف پارلمان‌های دیگر، پارلمان آلمان جلسات علنی کمتری دارد و بیشتر تصمیم‌گیری‌ها در کمیته‌های تخصصی انجام می‌گیرد.

انتخابات

در آلمان چند نوع انتخابات برگزار می‌شود که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخابات پارلمان اروپا
  • انتخابات مجلس بوندستاگ
  • انتخابات ایالتی
  • انتخابات پارلمان شهری و منطقه‌ای
  • انتخابات شهردار

سن قانونی رای دادن در آلمان 18 سال است، البته در برخی ایالت‌ها افراد 16 ساله نیز می‌توانند رای دهند.

انتخابات بوندستاگ

مهم‌ترین انتخابات کشوری در آلمان انتخابات بوندستاگ است. در این انتخابات هم نمایندگان پارلمان انتخاب می‌شوند هم اعضای حکومت. این انتخابات توسط مردم و به صورت همزمان در سراسر کشور انجام می‌گیرد. حزب دارای اکثریت آرا صدراعظم را انتخاب می‌کنند، در واقع صدراعظم خود عضو پارلمان محسوب می‌شود و در عین حال قوه اجرایی را نیز در دست دارد؛ به این اصل در آلمان اصل تداخل قوا (Gewaltenverschränkung) می‌گویند. در این انتخابات به صورت غیرمستقیم ترکیب دولت نیز مشخص می‌شود چرا که نمایندگان وزیرهای دولت را تعیین می‌کنند.

احزاب

در آلمان دو حزب سیاسی بزرگ قدرت را به دست دارند اما دولت فدرال و دولت‌های ایالتی معمولا از ائتلاف چند حزب تشکیل می‌شوند. همه احزاب موظف هستند قوانین قانون اساسی آلمان را رعایت کنند و در غیر این صورت منحل خواهند شد. احزاب اصلی آلمان عبارتند از:

  • حزب اتحاد دموکرات مسیحی CDU به رهبری آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر و حزب سوسیال مسیحی CSU به رهبری هورست زیهوفر دو حزب متحد با هم هستند و در کنار هم در پارلمان حضور دارند. حزب CDU با نماد رنگ سیاه عموما حزب مردمی شناخته می‌شود و در همه طبقات اجتماعی طرفدارانی دارد. حزب CSU با نماد رنگ آبی گرایشات مشابهی با حزب CDU دارند و تنها در سیاست مهاجرت باز با این حزب مخالف هستند.
  • حزب سوسیال دموکرات آلمان یا به اختصار SPD به طور عام حزب کارگر آلمان به شمار می‌آید. از سیاست‌های اصلی این حزب چپ‌گرا، عدالت اجتماعی، بهبود زیرساخت اجتماعی و مبارزه با سرمایه‌داری است. نماد این حزب رنگ قرمز است.
  • حزب سبزها (Die Grüne) حزب افراد طبقه متوسط جامعه است و بیشتر طرفداران و اعضای آن افراد کمتر از 35 سال است. از گرایش‌های اصلی این حزب حفاظت از محیط زیست و حقوق اجتماعی است. برابری جنسیتی از دیگر شعارهای این حزب است.
  • حزب دموکراتیک آزاد (FDP) با نماد رنگ زرد حزبی لیبرال است و هدفش حمایت از اقتصاد بازار آزاد و خصوصی‌سازی است. تجار، صاحبین کسب و کار و گروه‌های ثروتمند طرفدار این حزب هستند.
بخش قبل
اقتصاد و سیاست در کشور آلمان
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان