معرفی اقتصاد و سیاست کشور بلژیک

معرفی اقتصاد و سیاست کشور بلژیک

Economy & Politics

اقتصاد و سیاست بلژیک

Economy & Politics of Belgium

اقتصاد بلژیک

موقعیت جغرافیایی بلژیک در قلب اروپا و شبکه حمل و نقل بسیار پیشرفته از عواملی هستند که به رشد اقتصادی این کشور کمک بسیاری کرده‌اند. اقتصاد این کشور ترکیبی از حمل و نقل، خدمات، تولید و تکنولوژی است. خدمات و صنایع های-تک (High-tech) بیشتر در مناطق فلمیش (هلندی زبان) است و منطقه فرانسوی زبان (والونیا) محل کارخانه‎های ذغال سنگ و فولاد است. بلژیک از لحاظ سوخت‌های فسیلی کاملا وابسته به واردات خارجی است. این کشور قرار است در سال 2025 هفت رآکتور هسته‌ای خود را ببندد و این موضوع وابستگی این کشور به سوخت وارداتی را بیشتر می‌کند.
موقعیت لجستیکی این کشور باعث شده است که بلژیک محل تجارت کشورهای اتحادیه اروپا شود. بلژیک دارای اقتصاد آزاد است. از دیدگاه ترابری، بلژیک دارای زیربنای محکم بنادر، کانال‌ها و راه آهن و بزرگ راه است که امکان یکپارچه شدن صنعتش با صنایع همسایگانش را به آن می‌دهد. بندر آنتورپ دومین بندر بزرگ اروپاست. بلژیک در سال ۱۹۹۹، یورو را به عنوان واحد پول پذیرفت و در سال ۲۰۰۲، آن را جایگزین فرانک بلژیک کرد. واردات عمده آن عبارتند از تولیدات غذایی، ماشین آلات، الماس خام، نفت خام و تولیدات نفتی، مواد شیمیایی، لباس و لوازم و بافتنی‌ها. صادرات عمده آن عبارتند از اتومبیل، غذا و تولیدات غذایی، آهن و فولاد، الماس پرداخته، منسوجات، پلاستیک، تولیدات نفتی و فلزات غیر آهنی. شرکای تجاری اصلی این اتحادیه عبارتند از آلمان، هلند، فرانسه، بریتانیای کبیر، ایتالیا، ایالات متحده آمریکا و اسپانیا.

آمار اقتصادی

تقویم میلادی سال مالی
512 میلیارد دلار (2017) تولید ناخالص داخلی
1% (2017) رشد تولید ناخالص داخلی
50.510 $ (2017) سرانه تولید ناخالص
کشاورزی: 0.8% صنعت: 21.1% خدمات: 78.1% تولید ناخالص داخلی هر بخش
0.7% (2017) تورم
15.1% (2013) جمعیت زیر خط فقر
25.9 (2013) شاخص جینی
5.3میلیون (2016) نیروی کار
8.5% (2017) نرخ بیکاری
3.261 یورو، ماهانه (2015) میانگین حقوق ناخالص
پنجاه و دومین کشور در دنیا (2017) رتبه بلژیک در شاخص آسانی و انجام کسب و کار
250.8$ میلیارد (2016) صادرات
251.7 میلیارد (2016) واردات
1.184$ تریلیون (2013) سهم سرمایه‌گذاری خارجی
1.399$ تریلیون (2017) قرض ناخالص خارجی
(99.6% از GDP (2012 بدهی‌های عمومی

ساختار سیاسی

حکومت پادشاهی مشروطه

ساختار حکومتی بلژیک، پادشاهی مشروطه است. قانون اساسی این کشور در سال 1830 بنا نهاده شد و آخرین اصلاحات در سال 1988 صورت گرفت. طبق قانون اساسی، پادشاه مسئولیتی در امور دولتی ندارد و فرمانده کل نیروهای مسلح است و در امور نظامی و بین‌المللی کشور را مدیریت می‌کند. از دیگر مسئولیت‌های پادشاه، انتخاب نخست وزیر، امضای قراردادهای خارجی، اعلام جنگ و صلح، انتصاب قاضی در دادگاه‌های عالی و ... است.

قوه قانون‌گذاری

قوه قانون‌گذاری در کشور بلژیک دو مجلسی (bicameral) است و از مجلس سنا و شورای نمایندگان تشکیل شده است. هر دو مجلس اختياراتی تقریبا مشابه دارند. تصميمات در مورد لوايح و طرح‌های عادی در هر يك از دو مجلس با اكثريت نسبی تصويب می‌گردد. طرح‌ها ولوايح پس از تصويب در مجالس شورا و سنا برای اجرا بايستی به تایید پادشاه نيز برسد. قدرت قانون‌گذاری بين پادشاه و دو مجلس شورای نمايندگان و سنا تقسيم شده است و پادشاه حق انحلال مجالس را نیز دارد.

مجلس سنا (Senaat)

مجلس سنا 60 نماینده دارد که 50 تای آنها به صورت غیرمستقیم توسط انتخابات در سطح پارلمان‌ها و دولت‌های منطقه‌ای انتخاب می‌شوند و 10تای آنها توسط این پنجاه نفر انتخاب می‌شوند. این نمایندگان، در دوره‌های پنج ساله مشغول به کار می‌شوند. سناتورهایی كه انتخاب مي‌شوند بايد متعلق به طبقاتی كه در قانون مشخص شده است، باشند. اغلب اعضای مجلس سنا از ميان وزيران فعلی يا پيشين، اعضای مجالس شورا يا سنا و استادان دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند.

مجلس شورا (Kamer van Volksvertegenwoordigers)

این مجلس 150 نماینده دارد که همگی در دوره‌های 5 ساله توسط رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. داوطلبان شركت در مجلس شورای نمايندگان بايد بلژيكی الاصل و از حقوقی مدنی و سياسی بهره‌مند و حداقل دارای 25 سال سن باشند.

قوه اجرایی

رئیس کشور، پادشاه بلژیک و رئیس دولت، نخست وزیر است که توسط پادشاه انتخاب می‌شود. پادشاه شخصی را كه مورد اعتماد مجالس و احزاب باشد به عنوان نخست‌وزير مأمور تشكيل كابينه می‌كند. اعضای كابينه از ميان نمايندگان مجالس و از بين احزاب قدرتمند انتخاب می‌شوند. این افراد رسما از طرف پادشاه معرفی می‌شوند و پس از تایید مجلس‌ها به عنوان کابینه روی کار می‌آیند. دو مجلس قوه قانون‌گذاری به مجموعه هيأت دولت رأی اعتماد مي‌دهد نه به تك تك اعضای آن.

انتخابات

کانديدای نمايندگی مجلس شورا و سنا از طريق احزاب در حوزه‌های انتخابيه در سطح منطقه و استان معرفی می‌شوند. حداقل سن كانديداهای نمايندگی مجلس شورا 25 سال و حداقل سن نمايندگان مجلس سنا 40 سال است و بايد بلژيكی‌الاصل باشند. سن قانونی برای رای دادن 18 سال است و شركت در انتخابات براي كليه افرادی كه تابعيت بلژيك را دارند الزامی است. كسانی كه در انتخابات شركت نكنند به عنوان خاطی مجازات می‌شوند. انتخابات شهرداری‌ها انتخاباتی در سطح شهری است که هر شش سال يكبار انجام می‌شود.

بخش قبل
معرفی اقتصاد و سیاست کشور بلژیک
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان