کاربرد دونقطه در زبان انگلیسی

کاربرد دونقطه در زبان انگلیسی

Colon


این درس درباره علامت نگارشی دونقطه و کاربردهای مختلف آن در زبان انگلیسی است. برای آشنایی با این علامت نگارشی و مقایسه‌اش با فارسی این متن را بخوانید.

دونقطه

Colon

این علامت در زبان فارسی و زبان انگلیسی به یک صورت ساخته می‌شود. دونقطه با قرار دادن دو علامت نقطه (period) به صورت عمودی درست می‌شود (:).

کاربردها

کاربرد اول:

وقتی می‌خواهید در جمله‌ای از لیستی نام ببرید ولی از واژه‌ها و عبارت‌های معرفی‎کننده لیست (مانند namely و for example و that is) استفاده نکردید، باید از دونقطه قبل از نام بردن آیتم‌های لیست استفاده کنید، مثلا:

کاربرد دوم:

وقتی می‌خواهید موارد یک لیست را به صورت عمودی نمایش دهید، بزرگ نوشتن حروف اول و علائم نگارشی هر کدام از آیتم‌ها سلیقه‌ای است. اما بهتر است اگر هر آیتم، یک جمله کامل بود حرف اول بزرگ و انتهای موارد نقطه گذاشته شود و اگر هر آیتم یک عبارت بود با حروف کوچک نوشته شود و در انتهای آنها ویرگول قرار داده شود، به مثال زیر توجه کنید:

I want an assistant who can do the following:
(a) Input data,
(b) Write reports, and
(c) Complete tax forms.

The following are requested:
(a) Wool sweaters for possible cold weather.
(b) Wet suits for snorkeling.
(c) Introductions to the local dignitaries.

نکته

در نوشتن لیست، می‌توان به جای استفاده از حروف انگلیسی در پرانتز از اعداد و نقطه استفاده کرد، مانند مثال زیر:

These are some of the pool rules:
1. Do not run.
2. If you see unsafe behavior, report it to the lifeguard.
3. Have fun!

کاربرد سوم:

هرگاه در جمله مرکب، یکی از جمله‌ها توضیح یا مثال جمله دیگر باشد و حرف ربطی نیز برای اتصال دو جمله به کار نرفته باشد، می‌توان به جای نقطه ویرگول از دونقطه استفاده کرد. اگر بعد از دونقطه، تنها یک جمله کامل وجود دارد، نیازی به بزرگ نوشتن حرف اول جمله نیست. اما اگر بعد از دونقطه، دو یا چند جمله وجود دارد، ابتدای هر جمله با حرف بزرگ و انتهایش نقطه قرار دهید. حالا برای بهتر فهمیدن موضوع به جمله‌ها نگاه کنید:

Garlic is used in Italian cooking: It greatly enhances the flavor of pasta dishes. It also enhances the flavor of eggplant.

کاربرد چهارم:

قبل از بیان نقل ‎قول‌های مستقیمی که بیش از سه خط باشند از دونقطه استفاده کنید. برای این قبیل نقل قول‌ها بعد از گذاشتن دونقطه، به سر خط بیایید و نیم اینچ از سمت چپ فاصله بگذارید (در برخی روش‌های نوشتاری فاصله را هم از چپ و هم از راست می‌گذارند) و نقل قول را بنویسید. به یک مثال توجه کنید:

The author of Touched, Jane Straus, wrote in the first chapter:
Georgia went back to her bed and stared at the intricate patterns of burned moth wings in the translucent glass of the overhead light. Her father was in “hyper mode” again where nothing could calm him down.

کاربرد پنجم

در نامه‌های اداری و رسمی بعد از بخش ابتدایی نامه که شامل Dear + name of the person می‌شود از دونقطه استفاده کنید. در نامه‌های غیررسمی و دوستانه از ویرگول استفاده کنید. مثال زیر یک جمله در نامه اداری و رسمی است:

بخش قبل
کاربرد دونقطه در زبان انگلیسی
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان