اقتصاد و سیاست در کشور سوئیس

اقتصاد و سیاست در کشور سوئیس

Economy & Politics

اقتصاد و سیاست سوئیس

Economy & Politics of Switzerland

اقتصاد سوئیس

اقتصاد سوئیس از لحاظ مالی بسیار باثبات است. این موضوع باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی سپرده‌های خود را در بانک‌های این کشور بگذارند. به همین دلیل، اقتصاد سوئیس تا حد زیادی به این سرمایه‌گذاری ها وابسته است. اقتصاد سوئیس، از مدل اقتصادی جهان اولی تبعیت می‎کند و به بخش‌های اقتصادی (economic sectors) بهای زیادی می‌دهد. بخش کوچکی از نیروی کار در بخش اول یا بخش کشاورزی و استخراج مشغول به کار هستند و حدود 27% نیروی کار در بخش دوم یا تولید مشغول هستند و اکثریت نیروی کار در بخش سوم یا خدمات کار می‌کنند. از منابع درآمد مهم کشور سوئیس، صنعت ساخت ساعت‌های برند است و صادر کردن این ساعت‌ها به سراسر دنیا کمک زیادی به اقتصاد این کشور کرده است. صنایع غذایی نستله (Nestle) و صنایع دارویی و شیمیایی از دیگر اقتصادهای مهم کشور سوئیس است. صنعت گردشگری، کشاورزی، تولید گوشت و پنیر و تجارت جهانی از دیگر صنایع مهم سوئیس است که به رونق بیش از پیش این کشور کمک بسیاری کرده است.

آمار اقتصادی

تقویم میلادی سال مالی
659 میلیارد دلار (2017) تولید ناخالص داخلی
1.8% (2017) رشد تولید ناخالص داخلی
78.245 $ (2017) سرانه تولید ناخالص
کشاورزی: 1.3% صنعت: 27.7% خدمات: 71.0% تولید ناخالص داخلی هر بخش
0.5% (2017) تورم
9.1% (2015) جمعیت زیر خط فقر
0.296 (2011) شاخص جینی
4.8 میلیون (2016) نیروی کار
4.54% (2017) نرخ بیکاری
60.642$ دلار، سالانه (2017) میانگین حقوق ناخالص
سی و سومین کشور در دنیا (2017) رتبه سوئیس در شاخص آسانی و انجام کسب و کار
0.22$ تریلیون (2016) صادرات
0.20$ تریلیون (2016) واردات
747.4$ میلیارد (2013) سهم سرمایه‌گذاری خارجی
1.346$ تریلیون (2017) قرض ناخالص خارجی
(45.47% از GDP (2017 بدهی‌های عمومی

ساختار سیاسی

دولت کشور کنفدراسیون سوئیس جمهوری فدرال است. نام این کشور از واژه Schwyz گرفته شده که نام یکی از قدیمی‌ترین کانتون‌های (ایالت، استان) سوئیس است که در قرن چهاردهم تاسیس شد. کانتون‌ها، جوامعی هستند که کنفدراسیون سوئیس را شکل می‌دهند، کلمه کانتون در زبان لاتین به «بخشی از یک کشور» معنی می‌شود. این کشور سه نوع سطح سیاسی دارد: سطح فدرال (کنفدراسیون سوئیس)، کانتون‌ها، کامون‌ها (بخش‌های کوچک‌تر استان‌ها). این کشور 26 کانتون دارد که هر کدام دارای دولتی مستقل هستند و استقلال داشتن قانون اساسی استانی را دارند و هر کدام از آن‌ها قانون اساسی، سازمان‌ها و تشکیلات اداری مختص خودشان را دارند، از جمله: دولت، مجلس، سیستم قضایی و مالیاتی محلی.

قوه قانون‌گذاری

کشور سوئیس دارای مجلس فدرال (پارلمان) دومجلسی (bicameral) است که از شورای ملی و شورای دولت‌ها تشکیل شده است. قانون‌گذاری با در نظر گرفتن حقوق کانتون‌ها، توسط مجلس فدرال صورت می‌گیرد. علاوه بر قانون‌گذاری، مسئولیت انتخاب اعضای هفت نفره دولت فدرال، انتخاب اعضای شورای برنامه‌ریزی و ارتباط دولت با مجلس فدرال (شانسلیه فدرال)، انتخاب اعضای دادگاه فدرال و در صورت جنگ صدور دستور به ارتش نیز بر عهده مجلس فدرال است.

شورای دولت‌ها (Council of States)

شورای دولت‌ها Council of States) 46) نماینده دارد. مدل انتخاب نمایندگان این شورا در هر کانتون متفاوت است. در عمل، تمام کانتون‌ها سیستم انتخاب این نمایندگان به وسیله اکثریت مردم را تثبیت کرده‌اند. این نماینده‌ها در دوره‌های چهار ساله عوض می‌شوند. از 46 کرسی این مجلس، 6 کرسی مربوط به 6 نیمه کانتون سوئیس (half cantons) و 40 کرسی آن برای 20 کانتون دیگر است و هر عضو نماینده دو کانتون است.

شورای ملی (National Council)

شورای ملی National Council) 200) نماینده دارد که 195 عضو آن بر اساس نمایندگی تناسبی (نوعی انتخابات در کشورهای چند حزبی که در آن هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند صاحب کرسی می‌شود) و 5 نفر به طور مستقیم توسط رای مردم در دوره‌های 4 ساله انتخاب می‌شوند.
هر دو شورا دارای اختیارات و صلاحیتهای مشابهی هستند که سیستم مجلس سوئیس را به صورت دو مجلسی کامل درآورده‌ است. هر دو شورا در اکثر مواقع جلساتشان را به صورت جداگانه برگزار می‌کنند و تمام مصوبات نیاز به تصویب هر دو شورا دارد. این دو شورا تنها برای تصمیمات خاص مثل انتخابات جلسات مشترک دارند. هر شورا تعدادی کمیسیون را تشکیل می‌دهند که هر کدام از این کمیسیونها مسئول موضوعاتی مرتبط با یک یا چندین عنوان هستند.

قوه اجرایی

ریاست کشور و دولت سوئیس بر عهده رئیس جمهور وقت کشور است .قدرت اجرایی در کشور سوئیس در دست دولت فدرال است. رئیس دولت فدرال و کابینه رئیس جمهور کنفدراسیون سوئیس است. کابینه یا شورای فدرال از هفت عضو تشکیل شده که اعضایش توسط مجلس فدرال در دوره‌های چهار ساله انتخاب می‌شود. هر یک از این هفت نفر به نوبت در دوره‌های یک ساله، رئیس کابینه و رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور کشور سوئیس می‌شود. قانون هیچ فرایندی را برای برکناری اعضای دولت یا انحلال دولت فدرال پیش از پایان دوره اش پیش‌بینی نکرده‌است (تا کنون در تاریخ سوئیس چنین اتفاقی نیفتاده‌است). هر کدام از اعضای دولت، مسئول یکی از هفت وزارتخانه مدیریت فدرال است.

احزاب سیاسی

کشور سوئیس دارای 5 حزب اصلی است که ترکیبی از آنها دولت فدرال را تشکیل می‌دهند:

  • حزب مردمی سوئیس (SVP/UDC) حزبی با گرایش راست است. محافظه‌کاری ملی ایدئولوژی اصلی این حزب است. این حزب بیشترین کرسی را در مجلس فدرال دارد (65 عضو در شورای ملی و 5 عضو در شورای دولت‌ها).
  • حزب سوسیال دموکرات سوئیس (SPS/PSS) حزبی با گرایش چپ است و تابع ایدئولوژی مردم‌سالاری جامعه‌خواه است. این حزب دومین حزب از 5 حزب بزرگی است که دولت فدرال را تشکیل می‌دهند.
  • حزب لیبرال (FDP) سومین حزب بزرگ در شورای ملی و بزرگترین حزب در شورای دولت‌هاست. این حزب در سال 2009 بعد از ادغام دو حزب «لیبرال آزاد» و «لیبرال» تشکیل شد.
  • حزب دموکرات مسیحی مردمی (CVP/PDC) حزبی با گرایشات راست و پیرو ایدئولوژی دموکراسی مسیحی، محافظه‌کاری اجتماعی و اقتصاد بازار اجتماعی است.
  • حزب سبز سوئیس (GPS) حزبی چپ‌گرا است و تابع ایدئولوژی سبز است. از اهداف اصلی این حزب حفاظت از محیط زیست، پرهیز از خشونت اجتماعی و دموکراسی است.
بخش قبل
اقتصاد و سیاست در کشور سوئیس
بخش بعد
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان