شرایط و انواع ویزا در کشور کانادا

شرایط و انواع ویزا در کشور کانادا

Visas

ویزای کانادا

Canada Visas

تعریف ویزا

ویزا نوعی مدرک شناسایی است که در کنار گذرنامه برای سفرهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویزا نشان می‌دهد كه درخواست شما مبنی بر ورود به یک کشور توسط یكی از افراد دولت آن كشور در سفارت‌خانه یا كنسول‌گری‌ تایید شده و هدف شما برای سفر به آن کشور مشخص و موردقبول است. از جمله اطلاعاتی که در ویزا ثبت می‌شود هدف از سفر، تاریخ ورود به کشور، مهلت اقامت در کشور و تاریخ خروج از کشور است. اگر شخصی بیش از مهلت ویزا در کشور بماند مرتکب جرم شده است و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

انواع ویزا

بسته به هدفی که از سفر داشته باشید، نوع ویزا متفاوت خواهد بود. هر کشور قوانین خاصی در رابطه با اعطای ویزا به متقاضیان دارد. از بین ویزاهای مختلف ویزای گردشگری، تحصیلی، کاری و تجاری از متداول‌ترین ویزاهایی است که صادر می‌شود. دو نوع اصلی طبقه‌بندی ویزاها ویزای مهاجرتی و غیرمهاجرتی است.

ویزاهای غیرمهاجرتی

ویزای غیرمهاجرتی نوعی ویزا است که به فرد متقاضی ورود به یک کشور در مدت زمان معینی اجازه ورود می‌دهد. ویزاهای گردشگری و تحصیلی از رایج‌ترین ویزاهای غیرمهاجرتی است. در ادامه با برخی از متداول‌ترین ویزاهای غیرمهاجرتی کشور کانادا آشنا می‌شویم:

ویزای تحصیلی

از شرایط اصلی برای دریافت ویزای تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا متقاضی باید به تناسب مقطع تحصیلی خود مدرک زبان تافل یا آیلتس داشته باشد و مدارک لازم را به دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر ارائه کند. بعد از پذیرش از طرف دانشگاه نامه پذیرش دریافت کرده و پس از پرداختن شهریه دانشگاه اقدام به دریافت ویزا کند. با داشتن ویزای تحصیلی، فرد حق دارد والدین و افراد خانواده خود را نیز همراه خود بیاورد؛ او همچنین حق کار کردن و زندگی کردن در هرکجا از کانادا را دارد. این ویزا در صورتی که فرد سابقه تحصیل درخشانی داشته باشد می‌تواند به ویزای دائمی تبدیل شود. ویزای والدین و افراد درجه یک و درجه دو برای بازدید (Super visa for parents and grandparents) نوعی ویزا مخصوص والدین و پدر و مادربزرگ دانشجویان خارجی در کانادا است که به مدت ده روزه صادر می‌شود.

ویزای بازدیدکننده (visitors visa)

این ویزا برای اشخاصی است که قصد دارند به مدت کوتاه از کشور کانادا بازدید کنند. این بازدید می‌تواند به دلایل گردش و تفریح، بازدید از اقوام، کار و تجارت و ... باشد. این ویزا معمولا مدت محدودی دارد و اگر بعد از زمان اتمام آن کانادا را ترک نکند مرتکب جرم شده و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

ویزای کاری

کسب اقامت دائم از طریق ویزای موقت کاری یکی از متداول‌ترین روش‌های کسب اقامت دائم است. متقاضی برای گرفتن این نوع ویزا باید از طرف کارفرمای کانادایی پیشنهاد کاری داشته باشد. در برخی موارد باید مدرک تحصیلی مرتبط یا سابقه کاری داشته باشد.

ویزای کاری استان کبک (Quebec-selected skilled workers)

استان کبک در بحث مهاجرت سیاست‌های متفاوتی نسبت به دولت کانادا دارد. این استان بر اساس فهرستی از مشاغلی که ارائه می‎دهد کارگران و کارکنان با مهارت بالا را جذب می‌کند. بعد از مدت معینی کار کردن، دولت کبک تصمیم می‌گیرد آیا فرد برای ماندن در کانادا و کار کردن آمادگی و شایستگی دارد یا نه.

ویزای مهاجرتی

ویزاهای مهاجرتی، برخلاف ویزاهای غیرمهاجرتی محدودیت زمانی ندارند و افراد دارای این ویزا می‌توانند به شهروند دائمی کانادا تبدیل شوند. متداول‌ترین ویزاهای مهاجرتی ویزاهای خانواده، کاری، سرمایه‌گذاری و تجاری هستند. در ادامه با برخی از ویزاهای مهاجرتی آشنا می‌شویم:

ویزای سرمایه‌گذاری کبک

یکی از سریع‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا سرمایه‌گذاری در استان کبک است. صاحبین کسب و کار، سرمایه‌گذارها و مدیران شرکت‌های معتبر می‌توانند برای گرفتن این ویزا اقدام کنند. افراد متقاضی مجبور نیستند مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی داشته باشند و اجازه دارند در هر یک از استان‌های کانادا که بخواهند زندگی کنند. برنامه مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه‌گذاری در استان کبک متقاضیانی را تأیید صلاحیت می‌کند که حداقل ۲ سال تجربه در زمینه مدیریت یا تجارت در ۵ سال اخیر داشته باشند. با سرمایه‌گذاری در کبک، فرد می‌تواند برای خود و اعضای خانواده‌اش اقامت دائم بگیرد.

ویزای اعضای خانواده (Family sponsorship)

هر فرد بالای هجده سال که اقامت دائم کانادا را داشته باشد و شهروند کانادایی محسوب شود، می‌تواند برای اعضای خانواده‌اش دعوتنامه بفرستد. این افراد می‌توانند از ویزای خانواده استفاده کنند و حق کار کردن، تحصیل و زندگی را در کانادا داشته باشند.

ویزای کاری استان‌های مجاور اقیانوس اطلس (Atlantic Immigration Pilot)

این ویزا به افرادی تعلق می‌گیرد که از یکی از استان‌های مجاور اقیانوس اطلس در کشور کانادا پیشنهاد شغلی داشته باشند. این استان‌ها عبارتند از نیوبرنزویک (New Brunswick)، پرنس ادوارد (Prince Edward)، نووا اسکوشیا (Nova Scotia) و لابرادور (Labrador). هدف از این ویزا، جبران کمبود نیروی کار و جمعیت این استان‎ها و کمک به رونق اقتصادی این مناطق است.

ویزای اکسپرس (Express Entry)

افرادی که دارای مهارت خاص و استعداد چشمگیری در زمینه‌های علمی، هنری، رسانه و ... باشند می‌توانند به عنوان نیروی کار ماهر ویزای اکسپرس را دریافت کنند و بعد از ثابت کردن خود به عنوان نیروی ماهر اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

ویزای مراقبت (Caregivers)

اگر فرد مهاجری توانسته باشد به مدت دو سال به صورت تمام وقت در خانه یک شهروند کانادایی به عنوان پرستار بچه کار کرده باشد از طریق برنامه Caring for Children class می‌تواند درخواست اقامت دائم کند. افراد دیگری که شامل این ویزا می‌شوند پرستار افراد سالمند و نیازمند به نگهداری است که طبق برنامه سیاسی Caring for People with High Medical Needs class با حداقل دو سال سابقه کار می‌توانند شهروند دائمی کانادا شوند.

ویزای کارآفرینی استانی (Provincial Nominees)

کارآفرینی استانی یکی از روش‌های مهاجرت به کانادا است که از طریق تاسیس شرکت و ایجاد کار در استان‌های پرنس ادوارد، منیتوبا و بریتیش کلمبیا به دست می‌آید. افراد دارای کسب و کار و مدیران باسابقه می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این استان‌ها نسبت به کسب این نوع ویزا اقدام کنند. برنامه مهاجرت به کانادا از طریق پرنس ادوارد، منیتوبا و بریتیش کلمبیا فرصتی را برای متقاضیان مهاجرت به کانادا فراهم می‌سازد تا از طریق این شهر نامزد اخذ اقامت دائم کانادا شوند، به این شرط که در این استان سرمایه‌گذاری کرده و کسب و کاری را مدیریت نمایند.

ویزای تاسیس استارت-آپ (Start-up visa)

کانادا به افرادی که به هدف سرمایه‌گذاری و تاسیس شرکت‌های نوپا به این کشور می‌آیند ویزا ارائه می‌دهد. مدیران یا افراد صاحب کسب و کار باید ایده خلاقی داشته باشند، برای کانادایی‌ها ایجاد شغلی کنند و قادر باشند در سطح جهانی به رقابت بپردازند. قوانینی نظیر اقتصاد قوی، مالیات کم و بودجه زیاد برای تحقیق و نوآوری این شرایط را به راحتی برای افراد مستعد فراهم می‌کند.

ویزای خویش‌فرمایان (Self-employed visa)

ویزای خویش‌فرمایان به افراد خویش‌فرما در زمینه‌های ورزشی، فرهنگی و کشاورزی ارائه می‌شود، چه افراد در کشور محل زندگی خود دستاورد و موفقیت چشمگیری داشته باشند، چه در کشور کانادا بتوانند افتخاری در زمینه کاری خود کسب کنند.

بخش قبل
شرایط و انواع ویزا در کشور کانادا
نرم افزار زبان بیاموز

مکالمه، داستان، واژه آموزی و گرامر در زبان بیاموز

هرچیزی که برای یادگیری انگلیسی لازم داری در نرم افزار بیاموز پیدا میکنی!
  • جعبه لایتنر، انواع فلشکارت و آزمون
  • مکالمه، داستان و آموزش شنیداری
  • گرامر و لغت دانی
  • دیکشنری رایگان آفلاین
همین الان دانلود کن  
دانلود اپلیکیشن آموزشی + دیکشنری رایگان